
Do podstawy programowej III etap – wychowanie fizyczne. 4.4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Uczeń omawia zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą i w górach. klasa: 4 SP; liczba ćwiczących: 13; czas trwania: 45 min; miejsce: sala gimnastyczna. Przybory i przyrządy: kosz, piłki do koszykówki, szarfy, piłeczki pingpongowe.
klasa: II–III gimnazjum, I–III ponadgimnazjalna; liczba ćwiczących: dowolna (podział na grupy 4-, 5- i więcej osobowe); przybory: piłki, talerzyki, oznaczniki. Zbiór ćwiczeń doskonalących podania piłki wewnętrzną częścią stopy do zastosowania przy dowolnej liczbie ćwiczących (łatwość tworzenia małych grup przy wykorzystaniu niewielkiej ilości terenu i sprzętu).
Do podstawy programowej II etap edukacyjny – wychowanie fizyczne. 4.2. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Uczeń bezpiecznie korzysta ze sprzętu i urządzeń sportowych; klasa: 4 SP; liczba ćwiczących: 20; czas trwania: 45 min; miejsce: kort tenisowy.
Numery podstawy programowej: 1 konspekt: IV.4.6, 2 konspekt: IV.3.2; klasa: 4 SP; liczba ćwiczących: 13; czas trwania: 45 min; miejsce: sala gimnastyczna. Przybory i przyrządy: kosz, piłki do koszykówki, szarfy, piłeczki pingpongowe.
Numery podstawy programowej: 1 konspekt: IV.4.6, 2 konspekt: IV.3.2; klasa: 4 SP (dziewczęta); liczba ćwiczących: 18; czas trwania: 45 min; miejsce: teren przyszkolny
Do podstawy programowej IV etap – wychowanie fizyczne. 1.2 Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizjologicznego. Uczeń opracowuje i realizuje program aktywności fizycznej dostosowany do własnych potrzeb. klasa: I LO; liczba ćwiczących: 24; czas trwania: 45 min; miejsce: hala sportowa. Pomoce dydaktyczne: 4 x materac gimnastyczny, stoper, gwizdek, odtwarzacz muzyczny, komputer, rzutnik multimedialny, 6 x biały duży arkusz, 6 x marker
klasa: I–III gimnazjum; liczba ćwiczących: 16; czas trwania: 45 min; miejsce: sala gimnastyczna Przybory: odtwarzacz płyt CD, płyty, step, ławeczka gimnastyczna, sztanga, ciężarki, piłka lekarska, niskie płotki, materac, kartki samoprzylepne, długopisy, stoper, kapsle
Nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych dobrze oceniają zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego. Zajęcia WF uczą współpracy też z rówieśnikami, budują poczucie bezpieczeństwa poprzez współdziałanie w grupie rówieśniczej oraz zwiększają wiarę uczniów w ich możliwości. Problemem jest jednak często infrastruktura szkoły i zaplecze sportowe w miejscowości.
Celem turnieju jest promowanie aktywności fizycznej i właściwego kibicowania oraz popularyzacja piłki nożnej. Rozgrywki mogą odbywać się między klasami lub zespołami, które uczniowie sami organizują i zgłaszają nauczycielom wychowania fizycznego według wcześniej ustalonego regulaminu.
We współczesnej edukacji gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej siłownia powinna być standardem w infrastrukturze każdej szkoły. Dlatego też większość szkół wyposażona jest w siłownie, w których od wielu lat prowadzone są zajęcia z wychowania fizycznego. Jednakże lekcje tego typu nie spełniają na ogół oczekiwań rodziców i młodzieży.
Jego praca podlega ciągłej kontroli dyrektora, rodziców, organu prowadzącego i nadzorującego. Funkcjonowanie nauczyciela w szkole nie jest, jak widać, łatwe. Aby było efektywne, koniecznym elementem jego rozwoju zawodowego jest jego osobisty rozwój, a przede wszystkim kształcenie umiejętności niezbędnych w szkole.
Współczesna szkoła, oprócz wielu pozytywnych doświadczeń, nierzadko bywa dla uczniów źródłem lęków, stresu i miejscem przezwyciężania trudnych sytuacji. Przyczyn, niewątpliwie, jest wiele: przestarzały system nauczania, gwałtowny rozwój wiedzy i związane z tym trudności programu szkolnego, brak możliwości uczniów do nauki umiejętności miękkich (choćby o inteligencji emocjonalnej, radzeniu sobie ze stresem, rozpoznawaniu swoich mocnych stron). Oczywiście, warto zastanawiać się nad możliwościami przeciwdziałania temu zjawisku, jednak w tym artykule skupię się nad możliwościami łagodzenia negatywnych jego skutków.