Integracja uczniów to kluczowy element budowania pozytywnej atmosfery w zespole klasowym. Wspólne gry i zabawy integracyjne sprzyjają lepszemu poznaniu się, poprawiają komunikację i pracę zespołową. Nauczyciel może wpływać na integrację klasy nie tylko podczas lekcji wychowawczych. Do budowania dobrych relacji w grupie z powodzeniem możemy wykorzystać zajęcia wychowania fizycznego. Podczas takich zajęć powinniśmy stosować gry w których wspólny wysiłek prowadzi do sukcesu całej grupy, albo zabawy, których dodatkowym celem jest poznanie się nawzajem. Poniżej przedstawiam kilka przykładów gier i zabaw o charakterze integracyjnym:
Oczka
Liczba uczestników: dowolna
Przybory: duża kostka do gry
Cel: Budowanie relacji, kształtowanie tolerancji i akceptacji
Przebieg: Uczestnicy swobodnie poruszają się po sali. Prowadzący rzuca kostką i wypowiada na głos liczbę oczek, która wypadła. Wówczas uczestnicy starają się jak najszybciej utworzyć grupy złożone ze wskazanej przez kostkę liczby osób. Gdy udało się utworzyć grupy o określonej liczbie osób zabawa toczy się dalej. Natomiast jeśli na kostce wypadło 6 oczek, a osób biorących udział w zabawie jest 10, wówczas osoby, które zostały bez grupy mają wspólnie wykonać jakieś wymyślone przez siebie zadanie (np. przybijamy „piątki” osobom, którym udało się utworzyć grupę).