AKTYWNE WAKACJE

Nadchodzi czas na mnóstwo okazji do aktywności w plenerze. Zwłaszcza teraz, po zdalnym roku nauki, warto intensywnie, ale nadal z przyjemnością nadrabiać braki w ruchu na świeżym powietrzu. Jakie zatem ćwiczenia powinny znaleźć się w rutynowym wakacyjnym rozruchu? Przygotowaliśmy zestaw, na podstawie którego możecie zbudować propozycje dopasowane do potrzeb, możliwości i zainteresowań Waszych uczniów.

Przedstawiamy także 10 gier i zabaw w terenie jako idealne aktywności do wykorzystania na wspólnych wyjazdach, na wycieczkach lub na tzw. zielonej szkole. Prezentowane zajęcia pobudzają wyobraźnię i pozwalają uczniom wcielić się w rolę komandosów.

Innym sportowym sposobem urozmaicenia wolnego czasu są aktywności na szeroko dostępnych siłowniach plenerowych i strefach workoutu. Mariusz Rokita przygotował program treningu na podstawowych urządzeniach dla poczatkujących – wraz z filmową prezentacją ćwiczeń.

Aktywności wakacyjne nie zdominowały całkowicie niniejszego wydania – dzielimy się także poradami jak dbać o elastyczność mięśni u dzieci i młodzieży, piszemy o tym, jak stres niszczy zdrowie i formę sportową, a także zdradzamy, co się dzieje w mózgach Waszych podopiecznych, gdy się uczą nowych ćwiczeń i zadań, które im przekazujecie.

Na koniec ważna informacja – tylko dla Prenumeratów czasopisma mamy specjalny kod zniżkowy na zakup Niezbędnika Nauczyciela WF 2021/2022. Warto się zaopatrzyć w nasz nowy planer już teraz, w niższej cenie, aby od września był to Wasz codzienny towarzysz. Więcej na www.niezbedniknauczycielawf.pl

WF Z POMYSŁEM

10 gier i zabaw w terenie

Koniec roku szkolnego i wakacje to najlepszy okres do wspólnych wyjazdów na wycieczki, pikniki lub tzw. zieloną szkołę. Jak w sportowy sposób urozmaicić ten czas na świeżym powietrzu? Jak pobudzić wyobraźnię i pozwolić uczniom wcielić się w rolę komandosów? Poniżej przedstawiam moje propozycje zabaw, które spełnią oczekiwania wszystkich uczniów.

20 ćwiczeń uspokajających na koniec lekcji wf

20 Ćwiczenia uspokajające organizm to niezbędny element lekcji wychowania fizycznego. Po każdym wysiłku fizycznym organizm musi wrócić „do siebie”, czyli porozciągać się, odpocząć i zrelaksować się. Zapraszam do zapoznania się z propozycją 20 ćwiczeń uspokajających, jakie można zaproponować podopiecznym na koniec lekcji wf-u. Są to ćwiczenia rozluźniające, rozciągające, uspokajające organizm, relaksacyjne, korekcyjne i oddechowe.

Powodzenia!

Gry i zabawy wprowadzające do piłki ręcznej

Gry i zabawy są podstawową formą prowadzenia zajęć ruchowych z dziećmi. Są pomocne w nauczaniu techniki zespołowych gier sportowych, m.in. piłki ręcznej. Nauka gry w piłkę ręczną poprzez zabawę to doskonały sposób, aby zachęcić dziecko do tego sportu oraz pomóc mu przyswoić podstawowe elementy techniki gry.

WARSZTAT TRENERA I WUEFISTY

Co dzieje się w mózgach Twoich podopiecznych, gdy się uczą?

Pewnie wiele razy zadawałeś sobie takie pytanie. Jakie zmiany wywołują u moich uczniów ćwiczenia, zadania i informacje, które im przekazuję? Jak mogę podnieść efektywność swoich działań? Dlaczego niektórym nauka nowych rzeczy wydaje się sprawiać mniej problemów niż pozostałym? Postaram się przedstawić w tym artykule to, co wiemy na temat zmian, jakie w naszych mózgach wywołuje proces uczenia się, spoglądając na nie z ciekawej perspektywy kogniwistyki, czyli nauki zajmującej się działaniem zmysłów, mózgu i umysłu.

Jak dbać o elastyczność mięśni u dzieci i młodzieży?

Odpowiednia elastyczność mięśni to bezsprzecznie najbardziej zaniedbywana część dbałości o sprawność fizyczną. Rozciąganie i mobilność powinny stanowić istotny element aktywności niezależnie od stopnia zaawansowania w sporcie. U dzieci można zauważyć bardzo małą troskę o elastyczność mięśni, ponieważ układ ruchu człowieka często dopiero w dorosłości musi się mierzyć z problemami wynikającymi z zaniedbań i starzenia organizmu. Tym ważniejsza jest praca nad tą dziedziną od najmłodszych lat.

Wakacyjna rutyna – codzienne ćwiczenia

Przyznasz, że mijający rok szkolny wyróżniał się niemal na każdej możliwej płaszczyźnie, również edukacyjnej. Zaryzykuję stwierdzenie, że każdy tydzień przynosił nieoczekiwane zmiany. Cała szkolna społeczność ma prawo czuć się wyczerpana koniecznością nieustannej adaptacji i brakiem stabilizacji, które są tak ważne dla zapewnienia uczniom poczucia bezpieczeństwa. Rutyna porządkuje naszą codzienność, daje (możliwe, że złudne) poczucie kontroli i bezpieczeństwa. Uważam, że dopiero na takim fundamencie można wznosić budowle innowacji, podejmowania wyzwań, czy słynnego w ostatnich latach „wychodzenia z własnej strefy komfortu”.

BEZPIECZNE ZAJĘCIA

Aktywność na świeżym powietrzu siłownie plenerowe i strefy workout’u

Aktywność na ogólnodostępnym sprzęcie na tzw. siłowni plenerowej czy też strefie street workoutu staje się coraz bardziej doceniana wśród osób ćwiczących rekreacyjnie, a nawet zauważalna staje się wśród profesjonalistów trenujących kalistenikę. Nieocenioną zaletą tych sprzętów jest ruch na świeżym powietrzu, kontakt z naturą, brak ograniczeń czasowych, przyjemne otoczenie, a także bezpłatny dostęp. Taka aktywność daje nam również możliwość przeprowadzenia treningu angażującego niemalże całe ciało. Wszystko zależy od tego, na jakim obszarze się znajdziemy i jaki sprzęt zastaniemy.

W strefie online Prenumeraty PROFESJONALNEJ zamieściliśmy także:

Doskonalenie kozłowania w grach i zabawach

Koszykówka jest złożoną dyscypliną, która jako forma ogólnorozwojowa sprawdza się u wielu młodych ludzi. Oprócz odpowiedniego poruszania się po boisku, bardzo ważne jest także kozłowanie. Poprawne opanowanie tej umiejętności pozwala na skuteczną grę na boisku. Nauka prawidłowego kozłowania wymaga ćwiczeń, które po pewnym czasie mogą wydawać się dzieciom nudne, dlatego też warto urozmaicić zajęcia i doskonalić umiejętność kozłowania w zabawie.

PSYCHOLOG RADZI

Jak stres psychiczny niszczy zdrowie i formę sportową?

W ostatnich kilkunastu miesiącach pula stresu psychicznego na całym świecie przekroczyła wszelkie dopuszczalne normy. Spotkało nas coś absolutnie nieoczekiwanego i burzącego spokój. Stres można określić właśnie jako brak stanu równowagi między możliwościami jednostki a wymogami sytuacji. Jest to sposób układu nerwowego na efektywniejsze przedsięwzięcie środków zaradczych. W krótkim czasie (do kilku godzin) stres można postrzegać jako coś pozytywnego, ponieważ służy zmobilizowaniu mocy psychicznych i fizycznych do wyeliminowania problemu lub wykonania pracy. Niestety przedłużające się napięcie psychiczne, liczone w dniach, tygodniach czy miesiącach, w bardzo negatywny sposób wpływa na zdrowie.

Motywacja zwycięzcy

W krytycznych momentach najlepsi sportowcy, dzięki silnej motywacji, potrafią poderwać się do walki i przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. Ty także możesz zwiększyć motywację u swojego zawodnika.