W bieżącym numerze:

  •  radzimy jak w okresie pandemii zaplanować i poprowadzić zajęcia sportowe aby skutecznie i bezpiecznie odbudować sprawność oraz lepszą kondycję fizyczną uczniów
  • dostarczamy świeżą dawkę pomysłów na lekcje online, zachęcamy do przetestowania: sportowych quizów, wykreślanek, krzyżówek, aktywnych memory czy gry planszowej ‘Złap piłkę’
  •  w ramach nowych wyzwań i ciekawostek przedstawiamy interesujące gry i zabawy ruchowe z szacowaniem prawdopodobieństwa – jako oswojenie tematu szacowania ryzyka sportowym kluczem
  • zachęcamy do wypróbowania scenariusza lekcji w ramach edukacji zdrowotnej – o świadomym korzystaniu  ze smartforna/tabletu, jak uniknąć uzależnienia od „życia w sieci”
  • poznasz gotowy videotrening - Zawodnik MMA (od zera do zawodnika) do wykorzystania przez uczniów w warunkach zdalnych
  •  zaopatrzysz się w dwa konspekty pracy jak sprytnie zaplanować i przeorganizować przyrządy na sali, aby zajęcia poprowadzić na kilka sposobów i pobudzać dzieci do zabawy
  •  pokazujemy jak uważnie słuchać uczniów w trakcie zajęć sportowych aby wspierać ich rozwój, motywować i udzielać „pierwszej pomocy” emocjonalnej
  • dorzucamy także zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem obciążenia butelek z wodą jak przykład pełnego treningu ogólnorozwojowego bez specjalistycznego sprzętu

WF Z POMYSŁEM

Jedna organizacja na kilka sposobów

Czy jest możliwe takie przygotowanie lekcji, aby była ona atrakcyjna i różnorodna dla uczniów? Oczywiście! Zaplanowanie zajęć tak, aby te same przyrządy odpowiednio rozmieszczone w sali można było zastosować na kilka sposobów, stawia nas – nauczycieli – w idealnej sytuacji. Dlaczego? Jesteśmy przygotowani do zajęć, nie musimy „skakać” z przeorganizowaniem przestrzeni do następnych zadań, a nasza lekcja jest interesująca dla uczniów. Przedstawiamy dwa konspekty, które będą stanowiły wyzwanie, a jednocześnie zapewnią dobrą zabawę.

Aktywny mózg! Aktywne ciało!

Kolejna dawka ciekawych zabaw, które możecie wykorzystać podczas zdalnych lekcji jako ciekawostkę lub podsumowanie tematu. To również dobra rozrywka, która angażuje zarówno umysł, jak i ciało. Proponowane materiały uczniowie mogą również wykorzystać do wspólnego spędzania czasu z rodziną. Zobacz jakie zabawy przygotowaliśmy w tym artykule.

Scenariusz lekcji „Zróbmy sobie selfie? Czy smartfon albo tablet może uzależnić?”

W dzisiejszych czasach nikogo już nie dziwi, że każdy ma smartfona – przedłużenie ręki, okno na świat, na przyjaciół... Współcześnie telefonów komórkowych używa się nie tylko do komunikacji. Stanowią one niejako małe prywatne centrum dowodzenia – wykorzystywane są do rozrywki, organizacji czasu, zakupów online...Scenariusz ma za zadanie zaprezentowanie uczniom skali tego zjawiska na ich własnym przykładzie, próbę uświadomienia młodzieży bardzo krótkiej drogi do uzależnienia

Zawodnik MMA – program treningowy dla uczniów w warunkach domowych (od zera do zawodnika)

Prezentowany program „Zawodnik MMA” przedstawiony jest w formie treningu obwodowego, który jest jedną z najważniejszych metod wykorzystywanych w treningu sztuk walk. Wszechstronny rozwój to jego ogromna zaleta, taki rodzaj treningu pozwala rozwijać cechy sprawności fizycznej, zwiększa odporność organizmu na zmęczenie, oddziałuje na poszczególne grupy mięśniowe z uwzględnieniem funkcjonalności wykonywanego ćwiczenia do danej aktywności czy też rodzaju sztuk walk.

 

Słuchanie uczniów w trakcie zajęć sportowych

Należy zadać pytanie o specyfikę komunikacji na linii nauczyciel-uczeń. Czy umiemy uważnie słuchać i starać się zrozumieć ucznia. Wydaje się, że umiejętność słuchania to błahostka, gdyż wystarczy do tego zaangażować aparat słuchu. I skupić się na danych bodźcach dźwiękowych, które do nas docierają. Jednak, czy potrafimy słuchać z otwartością, ze zrozumieniem drugiej strony? Ktoś ma świetny kontakt z uczniami, choć jest mało otwarty na zdanie uczniów, a ktoś inny może mieć problem z dyscypliną na lekcji, bo możliwe, że dzieci nie mają do niego odrobiny zaufania.

WARSZTAT TRENERA I WUEFISTY

Gry i zabawy ruchowe z szacowaniem prawdopodobieństwa

Większość z nas uważa się za osoby potrafiące myśleć w racjonalny sposób, prawda? Nasze wybory wydają się być przemyślanymi, cele możliwymi do zrealizowania, a działania – racjonalnymi. Nic bardziej mylnego! Daj swoim uczniom szansę na oswojenie się z  szacowaniem ryzyka na przykładzie propozycji gier i zabaw kształtujących tę umiejętność.

Odbudowa sprawności po okresie ograniczonej aktywności

Nauczyciel wychowania fizycznego znając sytuację podopiecznych, wiedząc o ich długiej przerwie w aktywności, powinien tak zaplanować i poprowadzić zajęcia sportowe, aby bezpiecznie i skutecznie doprowadzić do poprawy sprawności i lepszej kondycji fizycznej. Proponujemy na przykładach konkretnych zadań program kompleksowej poprawy sprawności w zakresie: szybkości, siły, wytrzymałości, koordynacji ruchowej, zręczności.

BEZPIECZNE ZAJĘCIA

Pompka – czy to takie proste?

Wydawać by się mogło, że wykonanie dziesięciu poprawnie technicznie pompek jest dla każdego podopiecznego proste, nie ma nic bardziej mylnego. Wielu uczniów nie potrafi wykonać prawidłowo technicznie pompki. Bardzo często powodem tego jest to zbyt słabo wytrenowany gorset mięśniowy, brak siły w ramionach, brak synchronizowania sylwetki ciała z ruchem czy też brak wiedzy na ten temat.

POMYSŁ NA ZDROWIE

Zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem obciążenia w postaci butelek

Butelka wody to nieodzowny element treningu. Nie wszyscy jednak wiedzą, że może ona służyć nie tylko do nawadniania organizmu, ale także do ćwiczeń. Trening siłowy z butelkami wody to dobry pomysł, jeśli nie mamy do dyspozycji skomplikowanego sprzętu. Butelki świetnie zastępują hantle. Co ważne, trening taki możemy wykonać praktycznie wszędzie.