Podczas prowadzenia lekcji wychowania fizycznego z przyborami nieswoistymi nauczyciel może zachęcić uczniów do współtworzenia lekcji. Współorganizowanie nawet wycinka lekcji jest dla ucznia wyzwaniem i momentem do wykazania się przed grupą lub nauczycielem. Może się to okazać pomocne podczas pracy z uczniami nieśmiałymi i wycofanymi.
Część końcowa lekcji trwa zwykle 7 minut. W jej trakcie należy stosować ćwiczenia w marszu i miejscu, w pozycjach, które mają pozytywny wpływ na wypoczynek lub korektę postawy ciała. Mogą być to również ćwiczenia i zabawy o charakterze rozluźniającym czy relaksacyjnym. Zadaniem części końcowej lekcji jest także uporządkowanie obiektu, krótkie podsumowanie zajęć, wyróżnienie najlepiej radzących sobie uczniów, zachęcanie do aktywności fizycznej w czasie pozalekcyjnym i pozaszkolnym.
Proste zabawy bieżne, proponowane w tym scenariuszu, dobrze sprawdzą się w klasach licealnych. Słowem – przedstawiamy zastosowanie prostych przyborów, które nie wymagają od szkoły nakładów finansowych, a mogą znacząco wzmocnić więzi w grupie.
Rozgrzewki i gry, dzięki którym uczniowie nauczą się prawidłowego kozłowania piłką koszykową.
Zabawy, które znajdują się poniżej doskonale sprawdzą się podczas pierwszych wrześniowych zajęć szkolnych, kiedy to dostaniemy pod swoje skrzydła nowe klasy i nowych uczniów. Zapotrzebowanie na sprzęt jest znikome, dlatego z powodzeniem może wykorzystać je każdy nauczyciel, zarówno wfista jak i nauczyciel nauczania początkowego lub wychowawca świetlicy. Zabawy są mniej i bardziej dynamiczne, wybieramy te, które pasują do naszej grupy. Pamiętajmy, że wszystkie można dowolnie modyfikować, kreatywne podejście jest jak najbardziej wskazane. Pracując z grupą młodszych dzieci możemy mieć pewność, że chęci do zabawy nie zabraknie.
Podczas wakacji wiele dzieci i młodzieży wyjeżdża na kolonie, półkolonie i obozy. Uczniowie oprócz rozwijania swoich pasji czy zwiedzania poszczególnych miejscowości powinni również spędzać czas aktywnie. To sprawia zawsze wszystkim wiele radości i daje mnóstwo frajdy.
Wakacje dla waszych podopiecznych wcale nie muszą oznaczać przerwy od aktywności fizycznej. Jeśli wybieracie się z młodzieżą na letnią kolonię czy obóz, możecie zaaranżować kolonijny bieg patrolowy. W ten sposób zmotywujecie dzieci do aktywnego wypoczynku i zintegrujecie grupę. Poniższy scenariusz sprawdzi się też doskonale podczas ostatnich w roku szkolnym lekcji wuefu.
Grupa docelowa: uczniowie klas I-III
Formy i metody pracy: doświadczenie, multimedia, rozmowa, objaśnienia, działania praktyczne, ekspresja ruchowa
Środki dydaktyczne: kartki samoprzylepne, szary papier, balon, plakat z piramidą zdrowego żywienia dla dzieci, karton, flamastry, wycinki z czasopism itp. ze zdjęciami lub rysunkami różnych produktów spożywczych, klej, odtwarzacz i nagranie z YouTube „Centrum uśmiechu – zdrowia smaki”
Wakacje to czas, na który wielu z nas czeka z utęsknieniem. To czas relaksu, zabawy, zwiedzania i odpoczynku. Jednakże, wakacje mogą być również czasem narażenia na różnego rodzaju zagrożenia, zarówno te związane z bezpieczeństwem fizycznym, jak i psychicznym. Dlatego ważne jest, aby pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa i przestrzegać ich podczas wakacji. W niniejszym konspekcie przedstawione zostaną najważniejsze zasady, których należy przestrzegać, aby wakacje były bezpieczne i pełne przygód.
Piłki to jedne z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych zabawek przez dzieci na całym świecie. Ich różnorodność i wszechstronność sprawiają, że zawsze znajdą one swoje zastosowanie podczas różnych gier i zabaw. Jednak kiedy pogoda jest kapryśna, a dzieci nie mogą się bawić na zewnątrz, wykorzystanie piłek może wydawać się trudne. Nic bardziej mylnego! Istnieje wiele gier i zabaw z piłkami, które można wykonywać wewnątrz pomieszczeń, nawet w czasie deszczu. W poniższym artykule przedstawimy różne pomysły na gry i zabawy z piłkami na niepogodę, które pozwolą dzieciom spędzić aktywnie czas w domu i rozwijać swoje zdolności motoryczne.