Artykuły działu

Ćwiczenia kształtujące koordynację wzrokowo-ruchową z wykorzystaniem piłeczki i rakietki do tenisa stołowego

Koordynacja wzrokowo ruchowa to nic innego jak synchronizacja ruchów z tym, co widzą oczy na linii ręka – oko. Podczas prowadzenia lekcji wychowania fizycznego już na samym początku części wstępnej – w trakcie przeprowadzania rozgrzewki – możemy zaobserwować, który uczeń przejawia słabe bądź dobre zdolności koordynacyjne.

Sprawność codzienna – zdolność bezcenna

Życiowa aktywność człowieka od wielu lat ulega powolnej, ale mocno odczuwalnej przez organizm redukcji, która ma związek z dynamicznymi zmianami w świecie nowych technologii, automatyki czy różnego typu innowacji. Obejmują one przede wszystkim wykorzystanie nowych rozwiązań oraz użytkowanie sprzętów ułatwiających codzienne funkcjonowanie zarówno w gospodarstwie domowym, jak i w pracy czy szkole. Pamiętać jednak należy, że człowiek – zarówno ten pierwotny, jak i współczesny – był i nadal jest przystosowany do aktywnego trybu życia.

Ćwiczenia na zdrowy kręgosłup

Kręgosłup każdego dnia narażony jest na różnego rodzaju przeciążenia. Siedzący tryb życia, nadwaga, brak aktywności lub wręcz przeciwnie – praca fizyczna wymagająca podnoszenia ciężkich przedmiotów to częste przyczyny dolegliwości bólowych w obrębie pleców. Badania potwierdzają, że najskuteczniejszym sposobem na ból kręgosłupa są regularne ćwiczenia. Wystarczy poświęcić na nie kilka minut dziennie, aby odczuć zdecydowaną ulgę.

Chemia sportu – dlaczego ruch sprawia taką przyjemność?

Jednym z powodów, dla których włączamy aktywność fizyczną w plan dnia, jest przyjemność, jaką możemy z niej czerpać. Gdyby treningi nie sprawiały żadnej radości, ciężko byłoby się do nich zmuszać, a tym bardziej mobilizować do ruchu dzieci. Realizowanie zadań z rozsądku jest charakterystyczne przecież głównie dla dorosłych. Wszystko w życiu człowieka da się sprowadzić do chemii, a to dziedzina tym bardziej interesująca, im przyjemniejszych zjawisk dotyczy. Pora na naukowe wytłumaczenie tezy, że sport uzależnia.

Trening siłowy w każdym wieku

Każdy z nas już w pierwszych latach życia ma kontakt z treningiem siłowym, gdyż za właśnie taki należy uznać naukę raczkowania i chodzenia. Bowiem tak można określić każdy ruch o charakterystyce beztlenowej, kiedy pokonywany jest duży opór, a wysiłek liczy się w powtórzeniach, a nie długości jego wykonywania. Przebycie pierwszych metrów, które dziecko pokonuje, czołgając się, raczkując, a następnie idąc, stanowi nie lada wyzwanie.

Czy dzieci powinny stosować suplementy diety?

Polacy znajdują się w czołówce europejskich narodów pod względem spożycia suplementów, ale niestety nie jest to rzecz, którą należy się chwalić. Na domiar złego duża część naszego społeczeństwa uważa, że produkty tej grupy podlegają podobnym regulacjom jak leki, ale tak nie jest. Suplementy nie muszą być badane pod kątem skuteczności, a procedura dopuszczenia do sprzedaży odpowiada ścieżce dla żywności, więc bezpieczeństwo stosowania sprawdzane jest jedynie pobieżnie. Świadomość łatwości wprowadzania nowych produktów na rynek powinna zwiększyć naszą czujność przy włączaniu kolejnych tabletek do codziennej suplementacji. Trzeba zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw tego rodzaju produktów. Z jeszcze większą rezerwą należy podchodzić do suplementacji dzieci, gdyż młody organizm jest po prostu delikatniejszy – każde, nawet niewielkie zagrożenie zwielokrotnia swoją moc, jeśli dotyczy wczesnego etapu życia.

Jak sobie radzić z obolałymi mięśniami?

Nawet amatorskie i relaksacyjne podejście do aktywności fizycznej nieuchronnie pozwala poznać różne rodzaje bólu związane ze sportem. Wraz z rosnącym poziomem zaawansowania i chęcią czynienia postępów musimy coraz częściej stawiać czoło temu nieprzyjemnemu wrażeniu zmysłowemu. Ból to jedna z reakcji obronnych organizmu związana z przekraczaniem swoich granic w treningu, więc nie istnieje bezbolesna droga do sportowego sukcesu.

Zdrowe przekąski - czyli jakie?

Czy przekąski to w ogóle dobry pomysł? To zależy. W idealnej diecie odpowiednio zbilansowane posiłki podobnej wielkości skomponowane z samych zdrowych produktów spożywane są w równych odstępach czasu przez cały dzień. Niestety nasz świat nie jest idealny i to samo dotyczy sposobu odżywiania się. Bardzo trudno jest dostarczać porównywalne co do kaloryczności i zdrowe posiłki o regularnych porach. Rozwiązaniem tego problemu jest pozwalanie sobie na przekąski, czyli jedzenie drobnych rzeczy między głównymi posiłkami.

Zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem obciążenia w postaci butelek

Butelka wody to nieodzowny element treningu. Nie wszyscy jednak wiedzą, że może ona służyć nie tylko do nawadniania organizmu, ale także do ćwiczeń. Trening siłowy z butelkami wody to dobry pomysł, jeśli nie mamy do dyspozycji skomplikowanego sprzętu. Butelki świetnie zastępują hantle. Co ważne, trening taki możemy wykonać praktycznie wszędzie.

Edukacja zdrowotna na lekcji WF

Czy uczniowie wiedzą co to znaczy „edukacja zdrowotna”? Czy lekcja wychowania fizycznego to tylko ćwiczenia, rywalizacja, gry i zabawy? Czym tak naprawdę jest edukacja zdrowotna i jak ją realizować podczas zajęć wychowania fizycznego? W artykule znajdziesz ciekawą prezentację i materiały do pobrania, które możesz wykorzystać podczas zajęć!