Artykuły działu

Dlaczego edukacja zdrowotna potrzebuje liderów? Dlaczego akurat w tej dziedzinie jest to tak istotne?

W każdym systemie wychowawczym tlą się tęsknoty do społeczeństwa idealnego. Co ciekawe, wszelkie rygorystyczne wzorce i systemy wartości są kreowane przez systemy autorytarne i dyktatorskie. W różnych rozwiązaniach błąka się ponury duch „bolszewizmu”. Ma być dobrze i już. Skoro „dobro jest dobre”, trzeba wszelkimi środkami dążyć do jego ustanowienia.

Zdrowie poważna sprawa, ale nie całkiem na serio

Kształcenie i wychowywanie do określonych zasad zdrowego stylu życia nie jest zadaniem łatwym. Nie może ograniczać się do uporczywego powtarzania, jak należy postępować, a jakich zachowań unikać. Edukowanie o zdrowiu powinno być zabawą wyzwalającą radość i pozytywne skojarzenia i nie tylko dlatego, że chodzi o atrakcyjność kształcenia: tym sposobem można uzyskać również wyższą skuteczność oddziaływania.

Dlaczego edukacja zdrowotna potrzebuje liderów? Dlaczego akurat w tej dziedzinie jest to taki istotne?

W każdym systemie wychowawczym tlą się tęsknoty do społeczeństwa idealnego. Co ciekawe, wszelkie rygorystyczne wzorce i systemy wartości są kreowane przez systemy autorytarne i dyktatorskie. W różnych rozwiązaniach błąka się ponury duch „bolszewizmu”. Ma być dobrze i już. Skoro „dobro jest dobre”, trzeba wszelkimi środkami dążyć do jego ustanowienia.

Healthism – ciemna strona przesadnie zdrowego życia

Kiedy zdrowy styl życia staje się niezdrowy? Gdy przestaje cieszyć, zabija radość, męczy reżimem, rodzi stres, terroryzuje innych. Oczywiście, styl życia, określany jako zdrowy, to pewne zasady, których należy przestrzegać. To normy postępowania wymagające wysiłku, niekiedy wyrzeczeń, jednak nie mogą one totalnie rządzić człowiekiem.

Nauczyciele wychowania fizycznego edukatorami zdrowia

W systemie edukacji i wychowania to nauczyciele wychowania fizycznego, dość gruntownie wyposażeni w wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii, dobrze przygotowani do prowadzenia wychowania fizycznego, podstawowego składnika zdrowego stylu życia, są też stosunkowo najlepiej przygotowani do realizowania programów edukacji zdrowotnej.

Zdrowie rozumiane jako potencjał

Planując zajęcia prozdrowotne, wybieramy określone treści i metody. Nasza strategia działań w ramach planowania programów czy eventów zdrowotnych w dużej mierze uzależniona jest od sposobu rozumienia zdrowia. Gdy ludzie będą myśleć o zdrowiu jako potencjale, zasobie, który można zwiększać, pomnażać, ale który można też utracić, zaczną myśleć o zdrowym stylu życia, zaczną inwestować w siebie i w swoich najbliższych, zrozumieją sens wydawania pieniędzy na rekreację, zdrowe odżywianie czy edukację zdrowotną.

Wychowanie zdrowotne zaczyna się w rodzinie

Dzieci nie zawsze słuchają dorosłych, ale chętnie ich naśladują. Pamiętajmy, że rodzice mogą przekazać dzieciom tylko to, o czym sami wiedzą i co do czego są przekonani.

Inicjatywy odgórne czy oddolne?

Bardzo często specjaliści zajmujący się realizacją programów zdrowotnych stają przed zadaniem organizacji eventu wpisującego się w promocję zdrowia. Wydarzenia tego rodzaju mają różnorodne formy i realizują także wiele celów pobocznych.

Jeden obraz może zdziałać więcej niż tysiąc słów

W edukowaniu, poza dobrze dobraną, spersonalizowaną treścią, ogromne znaczenie ma forma przekazu informacji. Podobnie jak w sklepie podczas zakupów wybieramy przede wszystkim atrakcyjnie opakowany towar. Dla odbiorcy bardzo ważne jest opakowanie. Edukując o zdrowiu warto o tym pamiętać, wszak interesuje nas wysoka skuteczność dotarcia z określonym komunikatem.

Milion Polaków korzysta z klubów fitness

Kluby fitness wrosły w Polski krajobraz od lat 80. ubiegłego wieku. Mijamy je codziennie w drodze do pracy, widzimy dziesiątki ofert zajęć fitness w Internecie, w tym w mediach społecznościowych. Także wielu nauczycieli wychowania fizycznego, studentów wybierających taki kierunek, trenerów biegaczy czy instruktorów nordic walkingu ma świadomość istnienia infrastruktury i ofert dla mniej i bardziej zaawansowanych ruchowo, jednak nie przekłada się to na chęć uczestnictwa w zajęciach w takim klubie, zainteresowanie konkretnie taką ofertą i możliwościami, jakie daje świetnie wyposażony klub i profesjonalna kadra, dobierająca zestawy zajęć grupowych czy ćwiczenia do potrzeb i ograniczeń indywidualnych.