Niezależnie od stażu pracy w szkole, by być efektywnym, musimy przebudowywać siebie, stając się, podobnie jak nasi uczniowie, najnowocześniejszymi telewizorami. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to łatwe zadanie. Przecież nie tak dawno temu w szkołach mówiono, że uczniowie urodzeni w różnych dekadach mają zupełnie inne potrzeby edukacyjne. Dziś tak samo widoczne zmiany, jak niegdyś pomiędzy dziećmi urodzonymi w 1981, a 1991 roku, zachodzą nawet pomiędzy datami narodzin 2010 i 2012. W jaki sposób powinniśmy zatem przepakowywać swój bagaż pedagogicznych doświadczeń? Zapraszam na opowieść o ciekawej metodzie, która zyskała duże uznanie w świecie biznesu.
Niezależnie od stażu pracy w szkole, by być efektywnym, musimy przebudowywać siebie, stając się, podobnie jak nasi uczniowie, najnowocześniejszymi telewizorami. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to łatwe zadanie. Przecież nie tak dawno temu w szkołach mówiono, że uczniowie urodzeni w różnych dekadach mają zupełnie inne potrzeby edukacyjne. Dziś tak samo widoczne zmiany, jak niegdyś pomiędzy dziećmi urodzonymi w 1981, a 1991 roku, zachodzą nawet pomiędzy datami narodzin 2010 i 2012. W jaki sposób powinniśmy zatem przepakowywać swój bagaż pedagogicznych doświadczeń? Zapraszam na opowieść o ciekawej metodzie, która zyskała duże uznanie w świecie biznesu.
Na wstępie musimy omówić specyfikę szkolnych zawodów sportowych. Bez tego nie będziesz w stanie optymalnie przygotować do nich swoich uczniów. Z doświadczenia wiem, że są dwa główne warianty. W pierwszym, Ty, albo inni nauczyciele z Twojej szkoły prowadzicie sekcję / klub / drużynę w danej dyscyplinie sportu. Wówczas nie masz żadnych wątpliwości co do powołań, czy wyjściowego składu. W bardziej lub mniej sformalizowany sposób uczestniczycie zarówno w procesie treningowym, jak i w rywalizacji sportowej.
Motywowanie ludzi do większego wysiłku fizycznego było i jest trudnym zadaniem. Ćwiczenia fizyczne polegają na przekraczaniu pewnych ograniczeń ciała i umysłu, a nasz organizm z natury nie lubi takich wyzwań. Dlatego właśnie w wielkim sporcie tak ważną rolę odgrywa trener motywacyjny, który pełni rolę coacha wspierającego zawodników w przekraczaniu ich barier. Nie jest to łatwe ponieważ nasz mózg – wyposażony w instynkt – w naturalny sposób ucieka i unika tego, co wyczerpujące i wycieńczające.
W sytuacji sportowej rywalizacji, która wymaga zarówno wysiłku, zdecydowania, jak i efektywnego działania sprawna komunikacja pomiędzy uczniami oraz między nimi i nauczycielem to podstawa. Jest kluczowym elementem decydującym nie tylko o efektywności zajęć, ale również silnie wpływa na rozwój psychiczny uczniów, których samoocena kształtuje się podczas lekcji wychowania fizycznego.
Dobry nauczyciel wychowania fizycznego pracuje jak sprawny menedżer. Zarządza zespołem klasowym, czasem, przestrzenią do ćwiczeń, przyborami – całym procesem dydaktyczno-wychowawczym. Wyznacza cele, zadania, planuje metody, formy zajęć, monitoruje i rozlicza z efektów. Jak w dobrym przedsiębiorstwie, z tą tylko różnicą, że szkoła to nie manufaktura, a co najwyżej „fabryka” kreacji osobowości. Nauczyciel – jak każdy kierownik – musi przyjąć określony styl zarządzania. Który jest najbardziej odpowiedni?
Kwestia rywalizacji wśród dzieci i młodzieży w wielu kontekstach często pojawia się w dyskusjach rodziców, trenerów, nauczycieli, nie tylko wychowania fizycznego czy samych najmłodszych. Od wczesnych lat szkolnych staje się nieodłącznym elementem, który towarzyszy na każdym etapie życia. Warto zatem dokładniej ją zdefiniować, zastanowić się, z jakimi postawami kojarzy się ona dziś, a także w jaki sposób wykorzystać jej obecność do wzrostu osobistego i nauki już od najmłodszych lat.
Verba docent, exempla trahunt – Słowa uczą, przykłady pociągają. To motto prowadzonego przeze mnie działu pt. „Filmoteka trenera”, który ukazywał się na łamach czasopisma „Magazyn Trenera” w latach 2013–2015. Pomysł na dzielenie się ciekawymi filmami sportowymi wynika nie tylko z mojej pasji do sztuki filmowej, ale też z ich wielkiej użyteczności w świecie sportu.
W świecie sportu trening mentalny jest już oczywistością, tak samo jak odpowiednie przygotowanie motoryczne. Dzisiaj chciałbym jednak przekonać do tego, że każdy z nas również może korzystać z jego korzystnego wpływu.
Ostatnie lata w pracy nauczyciela były bardzo wymagające. Jeśli chcesz nieustannie rozpalać i podtrzymywać zaangażowanie wśród swoich uczniów, musisz zadbać o swój wewnętrzny „ogień”. Zapraszam do wspólnych przemyśleń w czasie oglądania poniższego filmu. Znajdziesz w nim propozycje zabaw integracyjnych, pigułkę inspiracji do prowadzenia rozmów z roszczeniowym rozmówcą, a także metodologię zwiększającą szansę na to, że osiągniesz to, co sobie zaplanujesz.