Artykuły działu

Przygotowanie uczniów do zawodów sportowych

Na wstępie musimy omówić specyfikę szkolnych zawodów sportowych. Bez tego nie będziesz w stanie optymalnie przygotować do nich swoich uczniów. Z doświadczenia wiem, że są dwa główne warianty. W pierwszym, Ty, albo inni nauczyciele z Twojej szkoły prowadzicie sekcję / klub / drużynę w danej dyscyplinie sportu. Wówczas nie masz żadnych wątpliwości co do powołań, czy wyjściowego składu. W bardziej lub mniej sformalizowany sposób uczestniczycie zarówno w procesie treningowym, jak i w rywalizacji sportowej.

Trudna lekcja motywacji

Motywowanie ludzi do większego wysiłku fizycznego było i jest trudnym zadaniem. Ćwiczenia fizyczne polegają na przekraczaniu pewnych ograniczeń ciała i umysłu, a nasz organizm z natury nie lubi takich wyzwań. Dlatego właśnie w wielkim sporcie tak ważną rolę odgrywa trener motywacyjny, który pełni rolę coacha wspierającego zawodników w przekraczaniu ich barier. Nie jest to łatwe ponieważ nasz mózg – wyposażony w instynkt – w naturalny sposób ucieka i unika tego, co wyczerpujące i wycieńczające.

Co należy mówić, a jakich zdań lepiej unikać podczas lekcji wychowania fizycznego

W sytuacji sportowej rywalizacji, która wymaga zarówno wysiłku, zdecydowania, jak i  efektywnego działania sprawna komunikacja pomiędzy uczniami oraz między nimi i nauczycielem to podstawa. Jest kluczowym elementem decydującym nie tylko o efektywności zajęć, ale również silnie wpływa na rozwój psychiczny uczniów, których samoocena kształtuje się podczas lekcji wychowania fizycznego. 

Nauczyciel jako menedżer procesu wychowania fizycznego

Dobry nauczyciel wychowania fizycznego pracuje jak sprawny menedżer. Zarządza zespołem klasowym, czasem, przestrzenią do ćwiczeń, przyborami – całym procesem dydaktyczno-wychowawczym. Wyznacza cele, zadania, planuje metody, formy zajęć, monitoruje i rozlicza z efektów. Jak w dobrym przedsiębiorstwie, z tą tylko różnicą, że szkoła to nie manufaktura, a co najwyżej „fabryka” kreacji osobowości. Nauczyciel – jak każdy kierownik – musi przyjąć określony styl zarządzania. Który jest najbardziej odpowiedni?

Jak uczyć dzieci i młodzież pozytywnej rywalizacji w sporcie?

Kwestia rywalizacji wśród dzieci i młodzieży w wielu kontekstach często pojawia się w dyskusjach rodziców, trenerów, nauczycieli, nie tylko wychowania fizycznego czy samych najmłodszych. Od wczesnych lat szkolnych staje się nieodłącznym elementem, który towarzyszy na każdym etapie życia. Warto zatem dokładniej ją zdefiniować, zastanowić się, z jakimi postawami kojarzy się ona dziś, a także w jaki sposób wykorzystać jej obecność do wzrostu osobistego i nauki już od najmłodszych lat.

Filmoteka trenera

Verba docent, exempla trahunt – Słowa uczą, przykłady pociągają. To motto prowadzonego przeze mnie działu pt. „Filmoteka trenera”, który ukazywał się na łamach czasopisma „Magazyn Trenera” w latach 2013–2015. Pomysł na dzielenie się ciekawymi filmami sportowymi wynika nie tylko z mojej pasji do sztuki filmowej, ale też z ich wielkiej użyteczności w świecie sportu.

Poznaj i wprowadzaj do swojego warsztatu elementy treningu mentalnego

W świecie sportu trening mentalny jest już oczywistością, tak samo jak odpowiednie przygotowanie motoryczne. Dzisiaj chciałbym jednak przekonać do tego, że każdy z nas również może korzystać z jego korzystnego wpływu.

„Ostrzenie piły” – abyś mógł zadbać o innych, musisz najpierw zadbać o siebie

Ostatnie lata w pracy nauczyciela były bardzo wymagające. Jeśli chcesz nieustannie rozpalać i podtrzymywać zaangażowanie wśród swoich uczniów, musisz zadbać o swój wewnętrzny „ogień”. Zapraszam do wspólnych przemyśleń w czasie oglądania poniższego filmu. Znajdziesz w nim propozycje zabaw integracyjnych, pigułkę inspiracji do prowadzenia rozmów z roszczeniowym rozmówcą, a także metodologię zwiększającą szansę na to, że osiągniesz to, co sobie zaplanujesz.

Sport i sztuka – idealne połączenie

Fragment książki Rodzic i ment or. Rozwój oparty na relacjach

Jak stres psychiczny niszczy zdrowie i formę sportową?

W ostatnich kilkunastu miesiącach pula stresu psychicznego na całym świecie przekroczyła wszelkie dopuszczalne normy. Spotkało nas coś absolutnie nieoczekiwanego i burzącego spokój. Stres można określić właśnie jako brak stanu równowagi między możliwościami jednostki a wymogami sytuacji. Jest to sposób układu nerwowego na efektywniejsze przedsięwzięcie środków zaradczych. W krótkim czasie (do kilku godzin) stres można postrzegać jako coś pozytywnego, ponieważ służy zmobilizowaniu mocy psychicznych i fizycznych do wyeliminowania problemu lub wykonania pracy. Niestety przedłużające się napięcie psychiczne, liczone w dniach, tygodniach czy miesiącach, w bardzo negatywny sposób wpływa na zdrowie.