Podczas lekcji wychowania fizycznego uczniowie uczą się umiejętności ruchowych, kształtują swoje zdolności motoryczne, ale również zdobywają wiedzę potrzebną do tego aby samodzielnie dbać o własne zdrowie i sprawność fizyczną. Nauczyciel powinien zatem nie tylko oddziaływać na aktywność fizyczną ucznia, ale także na jego świadomość. Dlatego przy okazji nauczania umiejętności ruchowych powinien również przekazywać mu wiedzę, tak aby każda lekcja wychowania fizycznego była okazją nie tylko do rozwoju fizycznego, lecz również intelektualnego. Przekazywanie wiadomości musi być zatem umiejętnie wkomponowane w proces dydaktyczny w połączeniu z wyposażeniem ucznia w umiejętności ruchowe z rozwijaniem sprawności dostarczających uczniom pozytywnych przeżyć emocjonalnych 1. Przekazywanie i zdobywanie wiadomości to proces zwany intelektualizacją. Innymi słowy intelektualizacja to przebudowa teoretyczna lekcji wychowania fizycznego lub przekaz wiedzy z zakresu kultury fizycznej 2.
Nauka nowych czynności ruchowych wiąże się zawsze z wychodzeniem z własnej strefy komfortu. Pozostanie w tej strefie powodować będzie, że ciało będzie działało automatycznie. Nie będzie uważności na wykonywane ruchy. Tylko zmiana sposobu wykonywania czynności ruchowych może doprowadzić do stwarzania nowych ścieżek i połączeń neuronalnych w mózgu. To gwarantuje szeroko rozumiany rozwój.
Podczas lekcji wychowania fizycznego uczniowie uczą się umiejętności ruchowych, kształtują swoje zdolności motoryczne, ale również zdobywają wiedzę potrzebną do tego aby samodzielnie dbać o własne zdrowie i sprawność fizyczną. Nauczyciel powinien zatem nie tylko oddziaływać na aktywność fizyczną ucznia, ale także na jego świadomość. Dlatego przy okazji nauczania umiejętności ruchowych powinien również przekazywać mu wiedzę, tak aby każda lekcja wychowania fizycznego była okazją nie tylko do rozwoju fizycznego, lecz również intelektualnego. Przekazywanie wiadomości musi być zatem umiejętnie wkomponowane w proces dydaktyczny w połączeniu z wyposażeniem ucznia w umiejętności ruchowe z rozwijaniem sprawności dostarczających uczniom pozytywnych przeżyć emocjonalnych 1. Przekazywanie i zdobywanie wiadomości to proces zwany intelektualizacją. Innymi słowy intelektualizacja to przebudowa teoretyczna lekcji wychowania fizycznego lub przekaz wiedzy z zakresu kultury fizycznej 2.
Ferie zimowe to doskonała okazja dla dzieci, by w ciekawy sposób spędzić czas na półkoloniach. Tego typu zajęcia często organizowane są przez szkoły, miasta, gminy lub ośrodki kultury. Uczestnicy mogą liczyć nie tylko na opiekę w ciągu dnia, ale również na różnorodne warsztaty artystyczne, językowe czy sportowe. Wiele z takich półkolonii jest darmowych lub dofinansowanych przez lokalne władze, a ich prowadzeniem zajmują się zazwyczaj nauczyciele. Dzieci mają możliwość aktywnego i twórczego spędzania czasu, rozwijania swoich zainteresowań i integracji z rówieśnikami. Taka forma ferii, oparta na ruchu i zabawie, sprawia im mnóstwo radości.
Gdy jest śnieg i mróz na dworze, koniecznie wyjdźcie na dwór, na świeże powietrze. Dzieciaki niech przyniosą sanki lub popularne „jabłuszka”. Oprócz zjeżdżania z górki można wykorzystać sanki do innych zabaw. Do jakich? O tym za chwilę…
Budowa bałwana, bitwa na śnieżki, robienie aniołka czy orzełka to proste zabawy, które sprawiają mnóstwo radości. A może w pobliżu znajduje się lodowisko? Dzieci bardzo lubią jazdę...
Przez długi czas uważano, że trening siłowy jest nieodpowiedni dla dzieci. Obawy dotyczyły głównie tego, że ćwiczenia z oporem mogą uszkodzić płytki wzrostu i hamować rozwój układu mięśniowo-szkieletowego. Jednak najnowsze badania wskazują, że dzieci mogą czerpać korzyści z treningu siłowego, pod warunkiem że będą one przeprowadzane w odpowiedni sposób.
Ćwiczenia wytrzymałościowe obejmują różne aktywności a ich intensywność nie jest wysoka. Ćwiczenia wytrzymałościowe nie muszą być wykonywane na bieżni, boisku czy na siłowni. Śmiało można je wykonać w domowym zaciszu bez specjalistycznych przyrządów. Trening wytrzymałościowy ma wiele zalet, w tym poprawa ogólnej kondycji fizycznej i stanu zdrowia. Co więcej – znacząco ułatwia codzienne funkcjonowanie.
Hantle to jedne z prostszych akcesoriów do ćwiczeń. Nadają się do treningu ogólnorozwojowego, siłowego czy aerobowego. Różnią się one zarówno obciążeniem, jak i materiałem wykonania. Hantle mają za zadnie urozmaicić trening. Pozwalają na poszerzenie zakresu ćwiczeń oraz zwiększenie ich efektywności.
Na początek: czym w zasadzie jest moc mięśniowa? Moc mięśniową można najprościej zdefiniować jako generowaną siłę w danej jednostce czasu. Czyli jest zdolnością do przyspieszenia lub pokonania oporu w jak najkrótszym czasie. Przykładowo piłkarz dysponujący większą mocą mięśniową jest w stanie z większym przyspieszeniem dobiec do piłki celem jej przejęcia.
Uczęszczając systematycznie na trening, dążąc do wyznaczonego celu jakim może być przykładowo redukcja masy ciała, budowa beztłuszczowej masy mięśniowej często pomijamy aktywizację mięśni głębokich kosztem skupienia się na mięśniach powierzchownych w celu uzyskania ładnego wyglądu. Nie zawsze ładna lekkoatletyczna sylwetka jest równoznaczna z odpowiednim poziomem sprawności fizycznej. Szczególnie, gdy do wyeksponowanej muskulatury dochodzi się drogą na skróty stosując doping farmakologiczny. Konsekwencją stosowania sterydów są m.in. negatywne zmiany pracy narządów organizmu ludzkiego, a także aparatu ruchu. A w przypadku pominięcia w programie treningowym ćwiczeń uwzględniających pobudzenie receptorów czucia głębokiego oraz ćwiczeń pobudzających mięśnie odpowiedzialne za stabilizacje kręgosłupa i miednicy dochodzi do urazów. Takie poważne kontuzje towarzyszą sportowcom na różnych etapach kariery, od rekreacji po sport zawodowy.
Któregoś dnia sportowiec wychodzi na swój trening i zaczyna mu on sprawiać wyjątkową trudność. Standardowe ćwiczenia wydają się utrudnione, skomplikowane, technika zostaje zaburzona, brakuje siły i wytrzymałości. Przetrenowanie rozwija się stopniowo, dlatego powinniśmy wiedzieć, jak odróżnić je od zwykłego zmęczenia. Jeśli zmęczenie się nawarstwia, brakuje odpoczynku i regeneracji, organizm wcześniej czy później musi się zbuntować. Dlatego stan przetrenowania powinniśmy możliwie szybko zdiagnozować, a później jak najszybciej wdrożyć odpowiednie postępowanie. Przede wszystkim po to, by zminimalizować jego skutki i możliwie szybko wrócić do przyjemności z uprawiania sportu.