Artykuły działu

Biegamy, skaczemy i rzucamy bezpiecznie

Zajęcia lekkoatletyczne realizowane z grupami dziecięcymi (w przedszkolach, szkołach, ale też w klubach, stowarzyszeniach, ośrodkach sportu itp.) stanowią najczęściej wszechstronne ruchowo formy aktywności, podczas których młode osoby rozwijają swoją sprawność wspomagając naturalny rozwój biologiczny, oswajają się z reakcjami własnego organizmu na określony wysiłek fizyczny, ale również poznają różne odsłony konkurencji lekkoatletycznych, czy korzystają z różnorodnego sprzętu sportowego

Oswoić pierwszą pomoc po korczakowsku

Dla mnie, korczakowca z serca i ducha, jest to okazja, by dzieci mogły poczuć moc sprawczą i stać się bardziej odpowiedzialne za siebie i innych. Jako trener umiejętności emocjonalno-społecznych widzę w tym doskonały pretekst do treningu tychże kompetencji. Pamiętajmy o praktyce, treningu. Janusz Korczak zwracał uwagę, że „Słowami nic nie zrobisz, ale bez słowa żadnej pracy nie przeprowadzisz. Słowo jest sprzymierzeńcem, nigdy zastępcą”.

Zorganizuj dzień pierwszej pomocy w swojej szkole!

Zorganizuj Dzień Pierwszej Pomocy w swojej szkole!

W roku szkolnym 2024/2025 Ministerstwo Edukacji Narodowej ustanowiło edukację prozdrowotną jako jeden z priorytetów polityki oświatowej. W ramach tego priorytetu szczególny nacisk położono na naukę udzielania pierwszej pomocy. Od 1 września 2024 r.
w szkołach podstawowych zagadnienia związane z pierwszą pomocą są realizowane podczas zajęć z wychowawcą. Celem tych działań jest wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności reagowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia.

 

Bezpieczne wakacje

Wielu z nas myślami przenosi się już na nadmorskie plaże. Choć wyobrażenia o wypoczynku nad wodą kojarzą się głównie z relaksem i zabawą, warto pamiętać, że kąpiele w morzu czy jeziorze wiążą się również z realnym ryzykiem. Woda to potężny żywioł, który może być niebezpieczny. Dlatego znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa na kąpieliskach znacząco ogranicza ryzyko wypadków. Poniżej znajduje się scenariusz lekcji, który pomoże Ci zorganizować interesujące zajęcia i odpowiednio przygotować uczniów do bezpiecznego spędzania czasu nad wodą.

Palący ból po intensywnym wysiłku – o zakwasach słów kilka

Każdy, kto choć trochę ćwiczy, zna to uczucie. Zakwasy często dotykają osoby, które podejmują intensywny wysiłek w ramach jednorazowego, intensywnego treningu, co skutkuje kilkudniowym bólem mięśni. Na lekcjach wychowania fizycznego takich uczniów jest całkiem sporo – ja sama również byłam jednym z nich. Warto spojrzeć na nich z większą wyrozumiałością i dostrzec w tym zrywie pewny potencjał. Może ci uczniowie naprawdę pragną być aktywni, ale napotykają trudności lub po prostu obawiają się bólu. Ważne jest, aby wyjaśnić im przyczyny zakwasów i nauczyć, jak sobie z nimi radzić. Dzięki temu istnieje szansa, że nie zniechęcą się i włączą regularną aktywność fizyczną do swojego życia.

Koordynacja ruchowa – jak zadbać jednocześnie o radość i bezpieczeństwo uczniów?

Jeżeli chcesz, żeby Twoi uczniowie umieli w życiu codziennym wykorzystywać możliwości swojego ciała w optymalny sposób, nie możesz poprzestać jedynie na kształtowaniu kondycyjnych zdolności motorycznych. Musisz jednocześnie zadbać o element sterujący – koordynację ruchową.

Wszystko o bólu mięśni

Ból ma niezliczoną liczbę odsłon, a większość jego rodzajów poznajemy już w pierwszych latach życia. Niektóre są bardzo nieprzyjemne i niepożądane, ale istnieją takie jego formy, które paradoksalnie wywołujemy na własne życzenie, a nawet możemy je polubić w pewien sposób. Mowa o bólu związanym z aktywnością fizyczną i absolutnie nie chodzi tutaj o żadne kontuzje.

Udzielanie pomocy przedmedycznej na lekcji WF w aspekcie transportowania poszkodowanego

Nauczyciele często mają do czynienia z urazami, wypadkami z udziałem uczniów na terenie szkoły, podczas lekcji, przerwy, ale także na wycieczce szkolnej. Różnego rodzaju niespodziewane sytuacje występują szczególnie często na lekcjach wychowania fizycznego podczas gier zespołowych, zajęć lekkoatletycznych czy gimnastycznych.

Podciąganie na drążku - najbardziej funkcjonalny ruch w treningu górnej połowy ciała

Przygodę z treningiem siłowym każdy z nas zaczyna już przy próbach raczkowania. Podczas pierwszych lat życia podejmujemy się wielu innych bojów z obciążeniem własnego ciała, a głównym z nich na mięśnie grzbietu jest właśnie podciąganie. Wystarczy umiarkowana sprawność fizyczna i prawidłowa waga ciała, aby dziecko potrafiło przynajmniej raz się podciągnąć na drążku. Niestety z każdym rokiem życia ćwiczenie to sprawia coraz większą trudność, jeśli go nie praktykujemy, dlatego tak ważne jest umieszczanie podciągania w swojej aktywności fizycznej od najmłodszych lat.

Wojskowe testy sprawnościowe

W sporcie, jak i wychowaniu fizycznym, w celu oceny sprawności fizycznej można wykorzystać metody bazujące na narzędziach, takich jak: test sprawności fizycznej (Europejski Test Sprawności Fizycznej, 1993 r.), Indeks Sprawności Fizycznej Krzysztofa Zuchory, 1982 r., test sprawności motorycznej Ludwika Denisiuka 1969 r., test uzdolnień ruchowych Brace’a 1927 r., czy też FMS – Functional Movement Screen Graya Cooka 1995 r. Natomiast wychodząc naprzeciw stawianym oczekiwaniom edukacji szkolnej (dotyczącym wznowienia od września przedmiotu przysposobienia obronnego), nauczyciel wychowania fizycznego w ramach uzupełnienia treści tego przedmiotu może przygotować uczniów m.in. pod względem motorycznym. Dzięki temu podopieczni będą silniejsi również psychicznie w momencie decyzji o dalszej kontynuacji edukacji na wyższych uczelniach takich jak AWF czy też WAT, gdzie sprawność fizyczna w poszczególnych kierunkach odgrywa dość istotną kwestię.