Biegamy, skaczemy i rzucamy bezpiecznie

Zajęcia lekkoatletyczne realizowane z grupami dziecięcymi (w przedszkolach, szkołach, ale też w klubach, stowarzyszeniach, ośrodkach sportu itp.) stanowią najczęściej wszechstronne ruchowo formy aktywności, podczas których młode osoby rozwijają swoją sprawność wspomagając naturalny rozwój biologiczny, oswajają się z reakcjami własnego organizmu na określony wysiłek fizyczny, ale również poznają różne odsłony konkurencji lekkoatletycznych, czy korzystają z różnorodnego sprzętu sportowego

Zalecenia i wskazówki organizacyjno-porządkowe do zajęć lekkoatletycznych

Zajęcia lekkoatletyczne realizowane z grupami dziecięcymi (w przedszkolach, szkołach, ale też w klubach, stowarzyszeniach, ośrodkach sportu itp.) stanowią najczęściej wszechstronne ruchowo formy aktywności, podczas których młode osoby rozwijają swoją sprawność wspomagając naturalny rozwój biologiczny, oswajają się z reakcjami własnego organizmu na określony wysiłek fizyczny, ale również poznają różne odsłony konkurencji lekkoatletycznych, czy korzystają z różnorodnego sprzętu sportowego. Z każdą z powyższych możliwości związane są sytuacje, które w mniejszym lub większym stopniu mogą inicjować okoliczności zagrażające bezpieczeństwu dzieci. Obejmują one zarówno aspekty zdrowotne jak np. reakcja organizmu na wysoką intensywność ćwiczeń, dolegliwości bólowe na określone obciążenia, jak i organizacyjno – porządkowe związane z odpowiednim przygotowaniem miejsca do ćwiczeń, doborem i dostosowaniem sprzętu oraz ćwiczeń do poziomu sprawności ćwiczących czy z samym sposobem prowadzenia zajęć. Aby zajęcia lekkoatletyczne przebiegały bezpiecznie należy przestrzegać zasad, które określić powinien nauczyciel/trener wspólnie z podopiecznymi sygnalizując jednocześnie potrzebę pełnej mobilizacji, koncentracji i uwagi w czasie trwania aktywności bądź treningu.

 

ZALECENIA I WSKAZÓWKI OGÓLNE

Osoba prowadząca zajęcia lekkoatletyczne lub treningi sportowe m.in. nauczyciel, instruktor, trener, wychowawca, jest zobowiązana do sprawdzenia i w razie potrzeby odpowiedniego przygotowania miejsca do ćwiczeń. W przypadku obiektów przeznaczonych do realizacji typowej aktywności ruchowej, np. sale gimnastyczne, hale sportowe, boiska, bieżnie, skocznie, rzutnie, wystarczy obserwacja zewnętrzna otoczenia, by upewnić się i potwierdzić możliwość bezpiecznego przebiegu zajęć. Czasem jednak, w przypadku pewnych obaw prowadzącego, warto przeprowadzić szczegółowy przegląd obiektu, m.in. stan jakości podłoża (stan jego wyrównania, bez dziur i uszkodzeń, sypki piasek w skoczni), sprzętu (typu drabinki, ławeczki, bramki itp.).

Przed rozpoczęciem zajęć ruchowych (dowolnych ćwiczeń, gier czy zabaw) należy przekazać podopiecznym kilka podstawowych informacji oraz krótkich haseł/sygnałów dźwiękowych, którymi nauczyciel będzie się posługiwał podając kolejne polecenia, m.in.:

start - wypowiedziane słowo sygnalizujące rozpoczęcie ćwiczenia, wyścigu, zabawy, itp.

stop - zatrzymanie ćwiczeń, zabawy, zakończenie ćwiczeń

jeden sygnał gwizdka - jeden sygnał może oznaczać rozpoczęcie ćwiczeń, zabawy, wyścigu, jak też ich przerwanie (jeśli dzieci usłyszą go podczas trwania ćwiczeń) lub zakończenie; może też oznaczać określone ćwiczenie, które powinny wykonać dzieci po jego usłyszeniu

dwa sygnały gwizdka - dwa sygnały wykonane gwizdkiem mogą oznaczać określone ćwiczenie/zadanie do wykonania przez dzieci po jego usłyszeniu

klaśnięcie - sygnalizujące najczęściej rozpoczęcie ćwiczenia, wyścigu, dowolnej rywalizacji, może też stanowić pewnego rodzaju „sprzęt” określający rytm/tempo wykonywania ćwiczeń

Powyższe sygnały/hasła pozwolą nauczycielowi/trenerowi w prosty sposób przekazać niezbędne informacje organizacyjne dotyczące nie tylko prowadzenia zajęć/treningów, ale też szybkiego reagowania w przypadku zaistnienia okoliczności zagrażających bezpieczeństwu.

 

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Oswoić pierwszą pomoc po korczakowsku

Dla mnie, korczakowca z serca i ducha, jest to okazja, by dzieci mogły poczuć moc sprawczą i stać się bardziej odpowiedzialne za siebie i innych. Jako trener umiejętności emocjonalno-społecznych widzę w tym doskonały pretekst do treningu tychże kompetencji. Pamiętajmy o praktyce, treningu. Janusz... Czytaj więcej

Ćwiczenia z hula hop

Hula hop to przybór, który wszyscy doskonale pamiętamy z podwórka. Kręcenie plastikową obręczą wokół talii było świetną zabawą, zwłaszcza dla dziewczynek. Dziś hula hop wraca, ale w nowej roli – jako skuteczne akcesorium treningowe. Zastosowanie... Czytaj więcej