Fitness, doskonalenie ćwiczeń siłowych z wykorzystaniem piłek gimnastycznych - Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej

Wykorzystywanie wolnego czasu na różnego rodzaju siedzącą rozrywkę (oglądanie filmów, granie w gry komputerowe itd.) nie wpływa pozytywnie na postawę ciała młodego człowieka. Pojawia się coraz więcej klubów fitness dla dzieci lub innych ośrodków nastawionych na działalność prozdrowotną albo rekreacyjno-sportową. Należy pamiętać, że często zajęcia sportowe dla najmłodszych prowadzone są przez niewyspecjalizowanych „opiekunów”. Dlatego nauczyciel wychowania fizycznego musi umieć trafiać w potrzeby swoich uczniów. Ruch dla dzieci jest naturalny, a gdy nie chcą ćwiczyć na zajęciach wychowania fizycznego, to należy się zastanowić, jak temu zaradzić.

Piłka siatkowa – doskonalenie zagrywki, technika wykonania bloku pojedynczego - Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla gimnazjum

Klasa: I gimnazjum (dziewczęta) Temat lekcji: Doskonalimy zagrywkę tenisową. Poznajemy technikę wykonania bloku pojedynczego oraz wzorową postawę kibica sportowego. Miejsce ćwiczeń: sala gier Liczba ćwiczących: 14 Przybory i przyrządy: siatka, linie boiska do piłki siatkowej, projektor, laptop, film, siatka, 1–2 górne części skrzyni, piłki siatkowe, laski gimnastyczne, nakrętki od plastikowych butelek, przybory (rekwizyty kibica) przyniesione przez uczennice, np. szaliki, czapki, pompony itp.

Piłka siatkowa - przepisy gry

Piłka siatkowa, to jedna z najbardziej popularnych gier zespołowych wśród młodzieży szkolnej. Poniżej zaprezentowane zostały najważniejsze (wg uczniów szkół podstawowych i gimnazjum) przepisy gry w piłkę siatkową. Oficjalne przepisy tej gry oraz przepisy gry w minisiatkówkę znajdują się na stronie internetowej Polskiego Związku Piłki Siatkowej.

Rozgrzewka – nie musi być nudna

Rozgrzewka stanowi bardzo ważny element lekcji wychowania fizycznego. Istotne jest, żeby nawiązywała do części głównej lekcji, czyli zawierała ćwiczenia na te partie mięśniowe, które będą poddane pracy podczas wykonywania zadania głównego. Ważne jest, żeby zmieniać ustawienia i formy przeprowadzenia rozgrzewki, wprowadzać nowe ćwiczenia, żeby uczniowie się nie nudzili, jednocześnie byli zmotywowani i pozytywnie nastawieni do kolejnej części lekcji.

Piłka nożna – doskonalenie podań piłki wewnętrzną częścią stopy - Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla gimnazjum

Klasa: II–III gimnazjum Czas trwania: 45 minut Liczba ćwiczących: 12 Miejsce: sala gimnastyczna, boisko Przybory: piłki (dla każdego z ćwiczących, talerzyki, oznaczniki)

Nowe rozporządzenie o ocenianiu z wychowania fizycznego - Rewolucja czy rzeczywistość?

Nowe rozporządzenie MEN wprowadza zmiany w sposobie oceniania ucznia z wychowania fizycznego. Przede wszystkim ocenie ma podlegać wysiłek wkładany przez ucznia w ćwiczenia i zadania, które ma wykonać na lekcji. Na całokształt oceny ma mieć wpływ także staranność wykonywanych ćwiczeń oraz zaangażowanie ucznia. Zmianie miałoby również podlegać podejście lekarzy, którzy mogliby wystawiać częściowe zwolnienia z wychowania fizycznego, a mianowicie zwolnienie z wykonywania niektórych ćwiczeń.

Planowanie pracy nauczyciela wychowania fizycznego

Nauczyciel wychowania fizycznego we współczesnym systemie edukacyjnym staje przed ogromną odpowiedzialnością przekazania uczniom wiedzy i nauki takich umiejętności, których kontynuacja w życiu dorosłym pozwoli im na prowadzenie zdrowego i aktywnego stylu życia, zgodnie z najwyższymi wartościami kulturalnego człowieka. Zadanie jest tym trudniejsze, iż dostęp do niezdrowej żywności, spędzanie czasu wolnego przed komputerem i niechęć do ćwiczeń, powodują, że nauczyciel musi zaplanować swoją pracę w taki sposób, żeby oferta jego działań i metod organizacji lekcji przyczyniła się do zwycięstwa gry w piłkę na boisku nad grą komputerową czy konkurencji lekkoatletycznych na bieżni nad grą Xbox.

Skakanka – ukierunkowanie na redukcję masy ciała

Przeskoki przez skakankę są znane prawie wszystkim dzieciom. Skakanka wykorzystywana jest w treningu sportowym oraz w rekreacji ruchowej, szczególnie ukierunkowanej na redukcję masy ciała (oczywiście po wcześniejszym przygotowaniu ćwiczącego).

Rozpoczynając staż

Procedurę awansu zawodowego określa Karta Nauczyciela i Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

Zaangażowanie dzieci i młodzieży w aktywność fizyczną i sport

Wychodząc z założenia, że sport jest systemem, w którym w dążeniu do planowanego wyniku sportowego, akcentowany jest rozwój, zdrowie, dobrostan psychiczny i wzrost osobisty wszystkich jednostek i grup w niego zaangażowanych, mamy świadomość jak ważna staje się kwestia zaangażowania dzieci i młodzieży w aktywność fizyczną i sport. Wartości te są charakterystyczne dla sportu pozytywnego, dla którego oprócz wielu różnych wyzwań, istotnym staje się troska o wszechstronny rozwój obecnego i przyszłych pokoleń.

Obalamy mity

Istnieje wiele twierdzeń dotyczących zaangażowania dzieci i młodzieży w działalność sportową, które bardzo często są dalekie od faktów. Warto zwrócić uwagę na najważniejsze z nich, skonfrontować je z prawdą, aby nie powielać sformułowań, które mogą mieć niekorzystny wpływ na aktywność fizyczną młodego pokolenia.