tok lekcji
zadania szczegółoWe
czas
uWagi organizacyjno–metodyczne
zWinnoŚcioWo-
-szyBkoŚcioWe
tory przeszkód
Zabawa „Zabierz butelkę”
Na sygnał pierwszy z rzędu biegnie na wprost,
przechodzi na czworakach pod przeszkodą,
pokonuje w dowolny sposób górą płotek
lekkoatletyczny, po czym biegnie do środka
i zabiera butelkę ustawioną w kółku ringo. Po
czym wraca na koniec swojego rzędu. Kolejny
uczestnik startuje dopiero, gdy jego poprzednik
przybije mu piątkę. Wygrywa zespół, który
zdobędzie więcej butelek.
„Przełóż balonik”
– uczniowie ustawieni
w 3 rzędach: pierwsi z rzędów biegną
na wprost do oddalonego o ok. 4 m
materaca, po czym wykonują lėenie
w poprzek kierunku biegu i turlają się
do kóca materaca, po wykonaniu zadania
siadają na małą deskorolkę i odpychając się
dwoma kijkami próbują dojechá do balona
umieszczonego w kółku ringo (nogi nie mogą
dotyká podłȯa). Uczé, któremu uda się ta
przeprawa, szybko wyjmuje balona z kółka
i energicznie na niego siada, ȧ uda mu się go
przebí. Po wykonaniu zadania wraca biegiem
na koniec swojego rzędu przybijając piątkę
kolejnej osobie wyznaczonej do pokonania
toru (tym samym uprawnia ją do startu).
Uczniowie czekający na swoją kolej podają
oburącz w rzędzie balona rozpoczynając górą
nad głowami, a wracając między nogami
w rozkroku.
„Pokonywanie rzeki”
– uczniowie ustawieni
w 3 rzędach. Na sygnał nauczyciela pierwsi
uczniowie z rzędów biegną do ustawionej
w bliskiej odległości ławeczki z kocykiem,
po czym wykonują lėenie na piersiach
i przeciągają się (płyną) na drugą stronę rzeki.
Po wykonaniu zadania biegną do balona
lėącego w kole ringo i z pozycji siadu
prostego przekładają przybór nogami z koła
do lėącej obok szarfy. W szarie znajduje
się informacja, np. bieg w miejscu – uczé
czyta ją i podaje do wiadomości grupy,
która do czasu ukóczenia zadania przez
kolejnego zawodnika bez przerwy wykonuje
to ́wiczenie (dzięki temu cała dru̇yna jest
ciągle zaaktywizowana). Po wykonaniu zadania
szybko wraca na koniec rzędu. Kolejna osoba
startuje dopiero, gdy wracający uczé przybije
jej piątkę.
Ćwiczenie problemowe – przejd́ z punktu
A do punktu B w parze, ze „związanymi”
nogami wewnętrznymi.
5 min
5 min
5 min
3 min
Instruowanie przez nauczyciela.
Nauczyciel objaśnia zasady zabaw oraz
instruuje uczniów, którzy mają problem z ich
prawidłowym wykonaniem.
Ćwiczenie w rzędach.
Podział na 3 zespoły.
Uczniowie współpracują w grupach oraz
przestrzegają obowiązujących zasad.
Nauczyciel wprowadza w zaplanowanych
zabawach element ́wiczé dodatkowych.
Dzięki temu uczniowie czekający na swoją
kolej są aktywni oraz zostaje zachowana
krzywa intensywności wysiłku podczas zaję́
ruchowych.
Nauczyciel wykorzystuje elementy gimnastyki
korekcyjnej w zadaniach ruchowych, wskazując
uczniom przykładowe ́wiczenia słu̇ące
dbałości o prawidłową postawę ciała.
Nauczyciel ze względów bezpieczéstwa nie
zaleca wiązá nóg, a jedynie wyobrazí sobie
daną sytuację i zastosowá się do zaistniałych
warunków. Ewentualnie mȯna u̇ý
nietrwałego materiału, aby związane kóczyny
nie zagrȧały bezpieczéstwu dzieci.
Nauczyciel pobudza wyobránię uczniów,
skłaniając ich do samodzielnego
i konstruktywnego rozwiązania zadania.
wf z pomysłem
nr 2/2015 Wychowanie Fizyczne w szkole
7