wf z pomysłem
nr 2/2015 Wychowanie Fizyczne w szkole
5
5)
marsz zwypadami z przekładaniempiłki pod nogami,
6)
marsz z wypadami z toczeniem piłki „po ósemce”
pod nogami.
W rozsypce przysiady z piłką trzymaną pomiędzy
nadgarstkami, ramiona w przód.
Uczniowiewsiadzie rozkrocznymwykonująskłonydo
nogi lewej, potemprawej. Następnie krą̇enia stawówko
-
lanowych,skokowych,nadgarstkówistawówłokciowych.
Nauczyciel pokazuje prawidłowo wykonane od
-
bicie sposobem dolnym oburącz. Dla przypomnienia
uczniowie ustawieni w parach naprzeciw siebie, wyko
-
nują odbicia sposobem dolnym oburącz.
Następnie uczniowie ustawiają się na obwodzie
koła (kȧda dru̇yna na swojej połowie boiska). Jeden
z ́wiczących wchodzi do środka koła. Odbija piłkę
po kolei do kȧdego z członków zespołu, którzy odbi
-
jają ją z powrotem do kapitana. Wygrywa zespół, któ
-
ry jako pierwszy wykona dwie kolejki odbí. Kolejnym
́wiczeniem doskonalącym (w tym samym ustawieniu)
jest to, ̇e na sygnał nauczyciela jeden z ́wiczących
podaje piłkę do dowolnego zawodnika, po czym bie
-
gnie na jego miejsce. Przyjmujący podaje piłkę do
kolejnego ucznia i równiė zmienia miejsce. Wygrywa
grupa, która dłu̇ej utrzyma piłkę w grze. Następnie
kȧda grupa ma 2 piłki i wykonuje podania między
sobą sposobem dolnym oburącz. Grupa, której piłka
spadnie na ziemię dostaje 1 punkt. Wygrywa ta grupa,
która zdobędzie najmniej punktów.
Podczas gry w piłkę siatkową uczniowie mogą wy
-
konywá tylko odbicia sposobem dolnym oburącz (za
-
grywka dowolna). Za kȧde niewłaściwe odbicie piłki
dru̇yna dostaje 4 punkty karne (odejmuje się 4 punkty).
Po zakóczeniu gry uczniowie w marszu wzdłu̇
boiska wykonują wspięcia na palce z jednoczesnym
wznosem ramion i wdechem, po czym opuszczają ra
-
miona i schodzą na pięty oraz wydychają powietrze.
Następnie zabawa: minutka w lėeniu tyłem.
Na zakóczenie lekcji nauczyciel podsumowu
-
je zajęcia, a dwóch uczniów pokazuje prawidłowo
wykonane odbicie sposobem dolnym oburącz. Inny
uczé omawia czym jest „Bager”. Po podziękowaniu
i pȯegnaniu nauczyciel przypomina o czynnościach
higienicznych i nawodnieniu się.
Damian Czepiel
f
zabawy ruchowe z balonami
Ćwiczenia z omijaniem i pokonywaniem
przeszkód
scenariusz zajęć dla szkoły podstawowej
Formy organizacyjne proWadzenia zajęć:
f. prowadzenia zaję́: f. frontalna,
f
f. podziału uczniów: indywidualna, pary, grupy,
f
f. porządkowe: rzędy, lúna gromadka, koło czołem
f
do wewnątrz.
zadania szczegółoWe:
Usamodzielniające ucznia:
uczé angȧuje się w pomoc przy organizacji lekcji,
f
uczé przestrzega zasad fair play w rywalizacji
f
grupowej,
uczé chętnie współpracuje w zespole.
f
Umiejętności:
uczé potrai wykorzystá balony do zabawy
f
w czasie wolnym,
uczé potrai pokoná tor przeszkód mȯliwie
f
szybko.
Wiadomości:
uczé zna wybrane zalety aktywnego wypoczynku,
f
uczé zna wynalazców balonu na ogrzane powietrze.
f
Sprawność motoryczna:
uczé rozwija koordynację ruchową,
f
uczé rozwija szybkoś́, skocznoś́, zwinnoś́.
f
Klasa:
IV
Liczba ́wiczących:
20
Miejsce ́wiczé:
hol szkolny
Czas trwania:
45 minut
Przybory i przyrządy:
balony, materace, lamastry,
koszulka – t-shirt lub narzutka sportowa, plastiko
-
we butelki, szarfy, drabinki poprzeczne (przeszkody),
płotki lekkoatletyczne, kółka ringo, małe deskorolki,
kijki (nordic walking, zwykłe patyki, lub kijki do uni
-
hokeja), ławeczki gimnastyczne, kocyki, karteczki
z zadaniami.
metody proWadzenia zajęć:
metody realizacji zadá: zabawowo-klasyczna, zada
-
f
niowo-ścisła, bezpośredniej celowości ruchu, proble
-
mowa, metoda programowego usprawniania się,
metody przekazywania wiadomości: pokaz, ob
-
f
jaśnienie, wykonywanie zadá ruchowych, poga
-
danka,
metody wychowawcze: instruowanie, działanie
f
przykładem osobistym, wysuwanie sugestii, per
-
swazja, nagradzanie i karanie wychowawcze.