wf z pomysłem
4
Wychowanie Fizyczne w szkole nr 2/2015
Piłka siatkowa
– doskonalenie odbicia
sposobem dolnym oburącz
scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla gimnazjum
Nauczyciel pokazuje krótki zestaw (2–3minuty) ilmi
-
kówz gry Polskiej Reprezentacji Piłki Siatkowej ze szcze
-
gólną uwagą na odbicia sposobem dolnym oburącz.
Nauczyciel wprowadza termin „Bager” i przypomina
prawidłowe odbicie piłki sposobem dolnym oburącz.
Zabawa ȯywiająca – berek siatkarski (pole zaba
-
wy – połowa boiska do piłki siatkowej). Dwóch berków,
kto zostanie złapany ustawia się w niskiej postawie
siatkarskiej (przygotowującej do odbicia sposobem
dolnym oburącz – ramiona zgięte, ręce przed klatką
piersiową). Aby oswobodzí uczestników, nalėy ręką
zasymulowá lot piłki, na ręce, a osoba złapana musi
wykoná delikatny ruch ramion przypominający odbi
-
cie sposobem dolnym oburącz.
W biegu dookoła połowy boiska do piłki siatkowej
uczniowie wykonują naprzemiennie przy siatce krok
odstawno-dostawny, a następnie (według wskazá
nauczyciela):
1)
podrzut piłki w górę, przyjęcie niskiej postawy siat
-
karskiej i chwyt piłki,
2)
krą̇enia piłki dookoła głowy,
3)
wymachy ramion w bok z jednoczesnym przełȯe
-
niem piłki do drugiej ręki,
4)
wymachy ramionwgórę i wdół z jednoczesnymprze
-
łȯeniem piłki do drugiej ręki (piłka zawsze w górze),
w odległości 3 m (ustawienie wzdłu̇ boiska) wykonują
podanie wewnętrzną częścią łopatki kija i przyjęcie ze
-
wnętrzną częścią łopatki, czyli praworęczni przyjmują
z lewej strony (́wiczenie wspomagające pełny ruch
ramienia podczas podania – uderzenia). Po 10 poda
-
niach, następuje zwiększenie odległości pomiędzy
́wiczącymi do 7 m. Ćwiczący ustawieni tak samo, je
-
den z pary odwrócony, a drugi podaje piłkę na sygnał
nauczyciela, w tym czasie współ́wiczący odwraca się
i wykonuje przyjęcie. Kolejnym ́wiczeniem jest bieg
z podaniami (minimum 4 podania) wzdłu̇ boiska za
-
kóczony dowolnym strzałem na bramkę.
Nauczyciel omawia i pokazuje prawidłowe wyko
-
nanie strzału na bramkę z miejsca. Uczniowie wyko
-
nują prawidłowy strzał na bramkę w parach (bramką
jest ławeczka). Następnie 2 m przed ławeczką usta
-
wiony zostaje pachołek i uczé w truchcie prowa
-
dzi piłkę do pachołka i wykonuje prawidłowy strzał
na bramkę.
Po ́wiczeniach nauczyciel jeszcze raz przypo
-
mina o przepisach gry i bezpieczéstwie, po czym
następuje gra szkolna wg zmodyikowanych dla jej
potrzeb przepisów: gdy strzał zostanie oddany od
razu po przyjęciu podania, to liczy się za 3 punkty.
Nauczyciel dba o bezpieczéstwo i przestrzeganie
przepisów gry oraz zasad fair play.
Na koniec zaję́ zabawa „ha”. Uczniowie rozmiesz
-
czeni po kole w pozycji stojącej wykonują wznos RR
bokiem z jednoczesnym wspięciem na palce i głębo
-
kim wdechem. Następnie swobodnie opuszczają RR
i wydają z siebie głośno: „ha”. Potem długo i często
ziewają dla rozlúnienia mięśni szyi i obręczy barkowej
oraz lepszego dotlenienia. Drzewo II – pozycja stojąca,
ramiona w górę złączone dłonie, jedna noga oparta
stopą o kolano – udo.
Zbiórka, podsumowanie lekcji i pokaz podá i przy
-
ję́ oraz strzału na bramkę przez dwóch ochotników.
Podziękowanie i pȯegnanie grupy. Przypomnienie
o czynnościach higienicznych – kȧdy uczé ma obo
-
wiązek przynoszenia na lekcje WF ręcznika i mydła.
Damian Czepiel
f
klasa:
II gimnazjum
liczba ́wiczących:
20
czas trwania:
45 min
miejsce:
hala sportowa
Cele operacyjne lekcji w zakresie:
umiejętności:
f
uczeń potrai w stopniu dobrym wy
-
konać odbicia sposobem dolnym oburącz,
motoryczności:
f
uczeń wzmacnia koordynację wzro
-
kowo-ruchową,
wiadomości:
f
uczeń zna technikę odbić sposobem
dolnym oburącz,
wychowania:
f
uczeń zna i rozumie zasady gry fair
play oraz bezpieczeństwa podczas gry w piłkę siat
-
kową.
Pomoce dydaktyczne
: 21 x piłka do p. siatkowej, rzutnik
multimedialny i komputer, gwizdek
Podczas zbiórki nauczyciel wita się z uczniami oraz
sprawdza obecnoś́ i przygotowanie do zaję́. Jėeli
było zadanie domowe, to sprawdza jego wykonanie.
Po podaniu tematu lekcji omawiane zostają zasady gry
fair play oraz przepisy gry w piłkę siatkową i bezpie
-
czéstwa na zajęciach.