Table of Contents Table of Contents
Previous Page  4 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 24 Next Page
Page Background

wf z pomysłem

4

Wychowanie Fizyczne w szkole nr 2/2015

Piłka siatkowa

– doskonalenie odbicia

sposobem dolnym oburącz

scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla gimnazjum

Nauczyciel pokazuje krótki zestaw (2–3minuty) ilmi

-

kówz gry Polskiej Reprezentacji Piłki Siatkowej ze szcze

-

gólną uwagą na odbicia sposobem dolnym oburącz.

Nauczyciel wprowadza termin „Bager” i przypomina

prawidłowe odbicie piłki sposobem dolnym oburącz.

Zabawa ȯywiająca – berek siatkarski (pole zaba

-

wy – połowa boiska do piłki siatkowej). Dwóch berków,

kto zostanie złapany ustawia się w niskiej postawie

siatkarskiej (przygotowującej do odbicia sposobem

dolnym oburącz – ramiona zgięte, ręce przed klatką

piersiową). Aby oswobodzí uczestników, nalėy ręką

zasymulowá lot piłki, na ręce, a osoba złapana musi

wykoná delikatny ruch ramion przypominający odbi

-

cie sposobem dolnym oburącz.

W biegu dookoła połowy boiska do piłki siatkowej

uczniowie wykonują naprzemiennie przy siatce krok

odstawno-dostawny, a następnie (według wskazá

nauczyciela):

1)

podrzut piłki w górę, przyjęcie niskiej postawy siat

-

karskiej i chwyt piłki,

2)

krą̇enia piłki dookoła głowy,

3)

wymachy ramion w bok z jednoczesnym przełȯe

-

niem piłki do drugiej ręki,

4)

wymachy ramionwgórę i wdół z jednoczesnymprze

-

łȯeniem piłki do drugiej ręki (piłka zawsze w górze),

w odległości 3 m (ustawienie wzdłu̇ boiska) wykonują

podanie wewnętrzną częścią łopatki kija i przyjęcie ze

-

wnętrzną częścią łopatki, czyli praworęczni przyjmują

z lewej strony (́wiczenie wspomagające pełny ruch

ramienia podczas podania – uderzenia). Po 10 poda

-

niach, następuje zwiększenie odległości pomiędzy

́wiczącymi do 7 m. Ćwiczący ustawieni tak samo, je

-

den z pary odwrócony, a drugi podaje piłkę na sygnał

nauczyciela, w tym czasie współ́wiczący odwraca się

i wykonuje przyjęcie. Kolejnym ́wiczeniem jest bieg

z podaniami (minimum 4 podania) wzdłu̇ boiska za

-

kóczony dowolnym strzałem na bramkę.

Nauczyciel omawia i pokazuje prawidłowe wyko

-

nanie strzału na bramkę z miejsca. Uczniowie wyko

-

nują prawidłowy strzał na bramkę w parach (bramką

jest ławeczka). Następnie 2 m przed ławeczką usta

-

wiony zostaje pachołek i uczé w truchcie prowa

-

dzi piłkę do pachołka i wykonuje prawidłowy strzał

na bramkę.

Po ́wiczeniach nauczyciel jeszcze raz przypo

-

mina o przepisach gry i bezpieczéstwie, po czym

następuje gra szkolna wg zmodyikowanych dla jej

potrzeb przepisów: gdy strzał zostanie oddany od

razu po przyjęciu podania, to liczy się za 3 punkty.

Nauczyciel dba o bezpieczéstwo i przestrzeganie

przepisów gry oraz zasad fair play.

Na koniec zaję́ zabawa „ha”. Uczniowie rozmiesz

-

czeni po kole w pozycji stojącej wykonują wznos RR

bokiem z jednoczesnym wspięciem na palce i głębo

-

kim wdechem. Następnie swobodnie opuszczają RR

i wydają z siebie głośno: „ha”. Potem długo i często

ziewają dla rozlúnienia mięśni szyi i obręczy barkowej

oraz lepszego dotlenienia. Drzewo II – pozycja stojąca,

ramiona w górę złączone dłonie, jedna noga oparta

stopą o kolano – udo.

Zbiórka, podsumowanie lekcji i pokaz podá i przy

-

ję́ oraz strzału na bramkę przez dwóch ochotników.

Podziękowanie i pȯegnanie grupy. Przypomnienie

o czynnościach higienicznych – kȧdy uczé ma obo

-

wiązek przynoszenia na lekcje WF ręcznika i mydła.

Damian Czepiel

f

klasa:

II gimnazjum

liczba ́wiczących:

20

czas trwania:

45 min

miejsce:

hala sportowa

Cele operacyjne lekcji w zakresie:

umiejętności:

f

uczeń potrai w stopniu dobrym wy

-

konać odbicia sposobem dolnym oburącz,

฀motoryczności:

f

uczeń wzmacnia koordynację wzro

-

kowo-ruchową,

wiadomości:

f

uczeń zna technikę odbić sposobem

dolnym oburącz,

wychowania:

f

uczeń zna i rozumie zasady gry fair

play oraz bezpieczeństwa podczas gry w piłkę siat

-

kową.

Pomoce dydaktyczne

: 21 x piłka do p. siatkowej, rzutnik

multimedialny i komputer, gwizdek

Podczas zbiórki nauczyciel wita się z uczniami oraz

sprawdza obecnoś́ i przygotowanie do zaję́. Jėeli

było zadanie domowe, to sprawdza jego wykonanie.

Po podaniu tematu lekcji omawiane zostają zasady gry

fair play oraz przepisy gry w piłkę siatkową i bezpie

-

czéstwa na zajęciach.