wf z pomysłem
nr 2/2015 Wychowanie Fizyczne w szkole
9
piłka ręczna
– doskonalenie podań
sytuacyjnych i chwytów jednorącz
scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla gimnazjum
7)
marsz z wypadami z toczeniem piłki „po ósemce”
pod nogami,
8)
w truchcie mocny kozioł (piłka w górze na ok. 2 m)
przejście do podporu przodem, powrót do pozycji
wyjściowej i chwyt piłki.
W rozsypce piłka obok nogi, uczniowie przygo
-
towują do aktywności izycznej stawy skokowe, ko
-
lanowe, łokciowe i nadgarstki. W podporze przodem
rozciąganie łydki i ścięgna Achillesa. Na koniec roz
-
grzewki – niskie podskoki na palcach.
Nauczyciel omawia i pokazuje prawidłowe wykona
-
nie podania kozłem oraz chwyt jednorącz. Uczniowie
ustawieni w parach naprzeciw siebie (5 m) wykonują
podania kozłem i chwyt jednorącz. Po przypomnieniu
sobie przez uczniów techniki wykonania, nauczyciel
włącza dynamiczną muzykę. Ćwiczenia jak wẏej, ale
podanie następuje po głośnym gwizdku nauczyciela
– nauczyciel dyktuje tempo. Kolejnym etapem tego
́wiczenia jest dodanie truchtu w miejscu. Następnie
zmieniamy rękę podającą. Kolejnym ́wiczeniem jest
podanie piłki kozłem za plecami – uczniowie ustawie
-
ni bokiem do siebie, podanie wykonywane jest ręką
zewnętrzną (od środka boiska). Chwyt jednorącz ręką
wewnętrzną z odwróconym nadgarstkiem. Następnie
uczniowie ustawieni w parach na kócu boiska do piłki
ręcznej, wykonują bieg z podaniami kozłem i chwytem
jednorącz (minimum 6 podá). Bieg kóczy się rzutem
na bramkę. Nauczyciel dodaje jednego obrócę pasyw
-
nego, którego zadaniem jest przeszkadzanie (pasywne
– bez łapania piłki) od połowy boiska. Obróca zmienia
się co 3 pary podających. Kolejnym etapem doskona
-
lenia podá kozłem i chwytów jest dodanie obrócy
aktywnego. Uczniowie powinni ominą́ obrócę za po
-
mocą podá kozłem zza pleców.
Podczas gry w piłkę ręczną uczniowie mogą wyko
-
nywá tylko podanie kozłem (w ró̇nych formach) oraz
chwyty jednorącz. Inne chwyty lub podania skutkują
stratą piłki.
Po zakóczeniu gry uczniowie maszerują wzdłu̇
boiska do piłki ręcznej i wykonują wznosy ramion
w górę z jednoczesnym wspięciem na palce. Następ
-
nie zabawa: minutka w lėeniu tyłem.
Na zakóczenie lekcji nauczyciel podsumowuje za
-
jęcia, a dwóch uczniówpokazuje prawidłowowykonane
podanie kozłem zza pleców oraz chwyt jednorącz. Po
podziękowaniu i pȯegnaniu nauczyciel przypomina
o czynnościach higienicznych i nawodnieniu się.
Damian Czepiel
f
klasa
: II gimnazjum
liczba ́wiczących:
22
czas trwania:
45 min
miejsce:
hala sportowa
Cele operacyjne lekcji w zakresie:
umiejętności:
f
uczeń potrai w stopniu dobrym wy
-
konać podania sytuacyjne i chwyty jednorącz,
motoryczności:
f
uczeń wzmacnia koordynację wzro
-
kowo-ruchową,
wiadomości:
f
uczeń zna technikę podań sytuacyj
-
nych oraz chwytów jednorącz,
wychowania:
f
uczeń zna i rozumie zasady gry fair play
oraz bezpieczeństwa podczas gry w piłkę ręczną.
Pomoce dydaktyczne
: 23 × piłka do p. ręcznej, rzut
-
nik multimedialny i komputer, gwizdek, 11 × znacznik,
12 × pachołek, odtwarzacz muzyki i płyta z dynamicz
-
ną muzyką.
Podczas zbiórki nauczyciel wita się z uczniami oraz
sprawdza obecnoś́ i przygotowanie do zaję́. Jėeli
było zadanie domowe, to sprawdza jego wykonanie.
Po podaniu tematu lekcji omawiane zostają zasady gry
fair play oraz przepisy gry w piłkę ręczną i bezpieczé
-
stwa na zajęciach.
Umotywowanie uczniów do zaję́ polega na poka
-
zaniu uczniom efektywnych akcji polskiej reprezentacji
piłki ręcznej, ze szczególnym nastawieniem na poda
-
nia sytuacyjne.
Zabawa ȯywiająca – berek kozłujący (pole za
-
bawy – połowa boiska do piłki ręcznej). Kȧdy jest
berkiem i kȧdy kozłuje jednocześnie starając się wy
-
bí piłkę innym. Uczé, który straci piłkę, lub popełni
błąd kozłowania, odchodzi na bok (poza pole zabawy)
i wykonuje krą̇enia piłką dookoła ciała – od głowy
do stóp).
Wbiegu dookoła sali (kȧdyma piłkę) uczniowiewy
-
konują następująco (według wskazá nauczyciela):
1)
podrzut piłki w górę, obrót o 180° i chwyt piłki,
2)
krą̇enia piłki dookoła głowy,
3)
kozłowanie lewą ręką, a prawą ręką krą̇enia
w przód – zmiana stron,
4)
wymachy ramion w bok z jednoczesnym przełȯe
-
niem piłki do drugiej ręki,
5)
wymachy ramion w górę i w dół z jednoczesnym
przełȯeniem piłki do drugiej ręki (piłka zawsze
w górze),
6)
marsz z wypadami z przekładaniem piłki pod no
-
gami,