Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 24 Next Page
Page Background

wf z pomysłem

nr 2/2015 Wychowanie Fizyczne w szkole

9

piłka ręczna

– doskonalenie podań

sytuacyjnych i chwytów jednorącz

scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla gimnazjum

7)

marsz z wypadami z toczeniem piłki „po ósemce”

pod nogami,

8)

w truchcie mocny kozioł (piłka w górze na ok. 2 m)

przejście do podporu przodem, powrót do pozycji

wyjściowej i chwyt piłki.

W rozsypce piłka obok nogi, uczniowie przygo

-

towują do aktywności izycznej stawy skokowe, ko

-

lanowe, łokciowe i nadgarstki. W podporze przodem

rozciąganie łydki i ścięgna Achillesa. Na koniec roz

-

grzewki – niskie podskoki na palcach.

Nauczyciel omawia i pokazuje prawidłowe wykona

-

nie podania kozłem oraz chwyt jednorącz. Uczniowie

ustawieni w parach naprzeciw siebie (5 m) wykonują

podania kozłem i chwyt jednorącz. Po przypomnieniu

sobie przez uczniów techniki wykonania, nauczyciel

włącza dynamiczną muzykę. Ćwiczenia jak wẏej, ale

podanie następuje po głośnym gwizdku nauczyciela

– nauczyciel dyktuje tempo. Kolejnym etapem tego

́wiczenia jest dodanie truchtu w miejscu. Następnie

zmieniamy rękę podającą. Kolejnym ́wiczeniem jest

podanie piłki kozłem za plecami – uczniowie ustawie

-

ni bokiem do siebie, podanie wykonywane jest ręką

zewnętrzną (od środka boiska). Chwyt jednorącz ręką

wewnętrzną z odwróconym nadgarstkiem. Następnie

uczniowie ustawieni w parach na kócu boiska do piłki

ręcznej, wykonują bieg z podaniami kozłem i chwytem

jednorącz (minimum 6 podá). Bieg kóczy się rzutem

na bramkę. Nauczyciel dodaje jednego obrócę pasyw

-

nego, którego zadaniem jest przeszkadzanie (pasywne

– bez łapania piłki) od połowy boiska. Obróca zmienia

się co 3 pary podających. Kolejnym etapem doskona

-

lenia podá kozłem i chwytów jest dodanie obrócy

aktywnego. Uczniowie powinni ominą́ obrócę za po

-

mocą podá kozłem zza pleców.

Podczas gry w piłkę ręczną uczniowie mogą wyko

-

nywá tylko podanie kozłem (w ró̇nych formach) oraz

chwyty jednorącz. Inne chwyty lub podania skutkują

stratą piłki.

Po zakóczeniu gry uczniowie maszerują wzdłu̇

boiska do piłki ręcznej i wykonują wznosy ramion

w górę z jednoczesnym wspięciem na palce. Następ

-

nie zabawa: minutka w lėeniu tyłem.

Na zakóczenie lekcji nauczyciel podsumowuje za

-

jęcia, a dwóch uczniówpokazuje prawidłowowykonane

podanie kozłem zza pleców oraz chwyt jednorącz. Po

podziękowaniu i pȯegnaniu nauczyciel przypomina

o czynnościach higienicznych i nawodnieniu się.

Damian Czepiel

f

klasa

: II gimnazjum

liczba ́wiczących:

22

czas trwania:

45 min

miejsce:

hala sportowa

Cele operacyjne lekcji w zakresie:

umiejętności:

f

uczeń potrai w stopniu dobrym wy

-

konać podania sytuacyjne i chwyty jednorącz,

฀motoryczności:

f

uczeń wzmacnia koordynację wzro

-

kowo-ruchową,

wiadomości:

f

uczeń zna technikę podań sytuacyj

-

nych oraz chwytów jednorącz,

wychowania:

f

uczeń zna i rozumie zasady gry fair play

oraz bezpieczeństwa podczas gry w piłkę ręczną.

Pomoce dydaktyczne

: 23 × piłka do p. ręcznej, rzut

-

nik multimedialny i komputer, gwizdek, 11 × znacznik,

12 × pachołek, odtwarzacz muzyki i płyta z dynamicz

-

ną muzyką.

Podczas zbiórki nauczyciel wita się z uczniami oraz

sprawdza obecnoś́ i przygotowanie do zaję́. Jėeli

było zadanie domowe, to sprawdza jego wykonanie.

Po podaniu tematu lekcji omawiane zostają zasady gry

fair play oraz przepisy gry w piłkę ręczną i bezpieczé

-

stwa na zajęciach.

Umotywowanie uczniów do zaję́ polega na poka

-

zaniu uczniom efektywnych akcji polskiej reprezentacji

piłki ręcznej, ze szczególnym nastawieniem na poda

-

nia sytuacyjne.

Zabawa ȯywiająca – berek kozłujący (pole za

-

bawy – połowa boiska do piłki ręcznej). Kȧdy jest

berkiem i kȧdy kozłuje jednocześnie starając się wy

-

bí piłkę innym. Uczé, który straci piłkę, lub popełni

błąd kozłowania, odchodzi na bok (poza pole zabawy)

i wykonuje krą̇enia piłką dookoła ciała – od głowy

do stóp).

Wbiegu dookoła sali (kȧdyma piłkę) uczniowiewy

-

konują następująco (według wskazá nauczyciela):

1)

podrzut piłki w górę, obrót o 180° i chwyt piłki,

2)

krą̇enia piłki dookoła głowy,

3)

kozłowanie lewą ręką, a prawą ręką krą̇enia

w przód – zmiana stron,

4)

wymachy ramion w bok z jednoczesnym przełȯe

-

niem piłki do drugiej ręki,

5)

wymachy ramion w górę i w dół z jednoczesnym

przełȯeniem piłki do drugiej ręki (piłka zawsze

w górze),

6)

marsz z wypadami z przekładaniem piłki pod no

-

gami,