warsztat wuefisty
nr 2/2015 Wychowanie Fizyczne w szkole
11
Cele kształcące:
potrai systematycznie i z zaangȧowaniem uczest
-
f
niczý w lekcji WF,
potrai ponieś́ odpowiedzialnoś́ za swoje wybory
f
w zakresie własnego rozwoju,
potrai dokoná samooceny i samokontroli swoich
f
działá,
ma silniejsze poczucie kontroli i odpowiedzialności
f
w procesie oceniania swoich umiejętności,
potrai ocení swoje mȯliwości i wykorzystá je
f
w podnoszeniu swojej sprawności izycznej.
Cele wychowawcze:
jest aktywny zarówno podczas lekcji WF jak i zaję́
f
pozalekcyjnych,
angȧuje się w ̇ycie sportowe szkoły, biorąc pod
f
uwagę swoje indywidualne mȯliwości,
demonstruje umiejętności potrzebne do podjęcia
f
aktywności izycznej,
jest przygotowany do uprawiania rekreacji przez
f
całe ̇ycie,
ma poczucie skuteczności swojego zachowania
f
i działá,
ma poczucie sprawiedliwej oceny za swój wkład
f
i zaangȧowanie w proces wychowania izycznego,
wie, ̇e ma szanse na najwẏszą ocenę bez wzglę
-
f
du na poziom swojej sprawności izycznej,
czuje się bezpieczny i dowartościowany, dzięki in
-
f
nowacyjnym sposobom oceniania z wychowania
izycznego.
sposoBy spraWdzenia osiągnięć ucznia
W proponowanych sposobach sprawdzenia osiągnię́
ucznia nie ma mȯliwości, ̇eby osiągnięcia sporto
-
we stanowiły warunek konieczny do uzyskania przez
ucznia najwẏszej oceny. Wręcz przeciwnie, uczé
który ma bardzo dobrą sprawnoś́ izyczną, jednak
podczas lekcji nie wykorzystuje swoich mȯliwości
i nie wywiązuje się z obowiązku szkolnego w ramach
aktywności izycznej, niekoniecznie otrzyma oce
-
nę co najmniej bardzo dobrą, poniewȧ sama ocena
konkretnej umiejętności nie daje jeszcze kócowej
oceny ze sprawdzianu w danej dyscyplinie sportowej.
Wpływ na ocenę ma równiė technika zadania rucho
-
wego, zaangȧowanie podczas lekcji poprzedzających
sprawdzian, zadanie domowe oraz wiedza teoretycz
-
na, za co uczniowie otrzymują punkty. Kócowa oce
-
na ze sprawdzianu jest zgodna z zasadami ujętymi
w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
sposoBy osiągania celóW:
Nauczyciel stosuje innowacyjne metody nauczania
f
celem uatrakcyjnienia zaję́ w efekcie zwiększenia
aktywnego udziału ucznia podczas ́wiczé, jed
-
nocześnie ograniczając do minimum czas bierny
ucznia.
Metody to przede wszystkim obwód stacyjny, Life
f
Kinetik, czy Sport Education.
Wykorzystuje na lekcji ró̇ny, równiė nietypowy,
f
sprzęt sportowy. Zachęca uczniów do ́wiczé
oceniając ich za zaangȧowanie lub za inne, usta
-
lone na początku lekcji zadania.
Istotne jest udzielanie informacji zwrotnej co nale
-
f
̇y poprawí, nad czym musi popracowá uczé
oraz co ju̇ opanował bardzo dobrze.
Dostrzega równiė pracę uczniów wygłaszając ko
-
f
mentarz słowny.
Powinien zadbá o dobrą atmosferę podczas
f
lekcji, co sprzyja nawiązaniu dobrej współpracy,
a w dalszej kolejności zaufaniu i budowaniu ze
-
społu uczé-uczé, uczé-nauczyciel.
Nie mȯe zapomnié o systematycznym i kon
-
f
sekwentnym realizowaniu celów i zadá ujętych
w kryteriach oceniania z wychowania izycznego.
Wymagania edukacyjne
– WychoWanie Fizyczne
I.
Podstawą oceny z wychowania izycznego jest wy
-
siłek włȯony przez ucznia w wywiązywanie się z obo
-
wiązków wynikających ze specyiki zaję́.
II.
Ocena śródroczna i roczna wyliczana jest na pod
-
stawie uzyskanych punktów z wymaganych obszarów
oceniania, zgodnie z zasadami ujętymi w Wewnątrz-
szkolnym Systemie Oceniania.
III.
Uczé w semestrze mȯe uzyská oceny z nastę
-
pujących obszarów:
A. Oceny obowiązkowe
Przygotowanie do zajęć
Przez przygotowanie do zaję́ rozumie się posia
-
f
danie przez ucznia odpowiedniego stroju sporto
-
wego (koszulka, spodenki, buty zmienne sporto
-
we). Nalėy zwrócí szczególną uwagę na higienę
i właściwe przeznaczenie stroju (tylko do ́wiczé
izycznych).
Na koniec kȧdego semestru nauczyciel ocenia
f
ucznia za właściwy i systematycznie przynoszony
na lekcje WF strój, w następujący sposób:
iloŚć BrakóW stroju
W semestrze
ocena
uzyskane punkty
na koniec semestru
0
6
12
1
5
10
2
4
8
3
3
6
4
2
2
5
1
0
6 i kȧdy kolejny
1
-2