warsztat wuefisty
10
Wychowanie Fizyczne w szkole nr 2/2015
ocenianie
nie tylko
za doskonałe
bieganie
– innowacja
pedagogiczna
Rodzaj innowacji:
metodyczno-organizacyjna
Szkoła:
gimnazjum
Wstęp
Nauczyciel wychowania izycznego we współczesnej
szkole ma za zadanie stworzý partnerską współpra
-
cę w relacji uczé-nauczyciel, opartą na kompromi
-
sie, zaufaniu i szczerości. Na ten proces ma wpływ
m.in. osobowoś́ nauczyciela, innowacyjne metody
prowadzenia zaję́ oraz kryteria oceniania, które po
-
winny motywowá i angȧowá ucznia do aktywnego
uczestniczenia w lekcji.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Na
-
rodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyikowania i promowania, przedmiotem oceny
z WF w szczególności powinien bý wysiłek wkładany
przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wyni
-
kających ze specyiki tych zaję́.
Głównym załȯeniem innowacji jest wyrównanie
szans i uzyskanie najwẏszych ocen przez uczniów
o ró̇nej sprawności izycznej, właśnie poprzez oce
-
nianie.
W związku z tym koncepcja zmian dotyczy kryte
-
riów oceniania oraz sposobów sprawdzenia osiągnię́
ucznia zgodnie z podstawą programową wychowania
izycznego dla III etapu.
szczegółoWe cele kształcenia
Cele poznawcze:
zna i rozumie działania kształtujące postawę odpo
-
f
wiedzialności za swoją pracę,
rozumie potrzebę rozwoju swojej aktywności izycz
-
f
nej, biorąc pod uwagę indywidualne mȯliwości,
rozumie potrzebę kształtowania aktywnej postawy
f
wobec kultury izycznej,
rozumie potrzeby i oczekiwania pozwalające zbudo
-
f
wá dobrą współpracę w relacji uczé–nauczyciel,
zna metody podnoszenia swojej sprawności i po
-
f
szerzenia mȯliwości do podejmowania aktywno
-
ści izycznej.
Wychodząc naprzeciw społecznym oczekiwa-
niom w zakresie oceniania dzieci i młodzieży
z szeroko pojętej kultury fizycznej, opisane wy-
magania edukacyjne spełniają przede wszyst-
kim rolę indywidualnego podejścia do ucznia
i uwzględniają indywidualne predyspozycje
w zakresie sprawności fizycznej, a przede
wszystkim wyrównują szanse osiągnięcia spra-
wiedliwej i obiektywnej oceny. Spośród wie-
lu czynników, które mają bezpośredni wpływ
na podejmowanie aktywności fizycznej są
lekcje wychowania fizycznego, za którymi po-
winien stać kompetentny, świadomy swojej
roli w procesie edukacyjnym nauczyciel. Dla-
tego należy zachęcać uczniów do aktywnego
uczestniczenia w lekcji, zaczynając od wyma-
gań edukacyjnych, które spowodują poczucie
bezpieczeństwa oceny jego indywidualnych
możliwości – kierując się hasłem „mój rekord
życiowy jest moim rekordem świata”, a przede
wszystkim zmotywują uczniów do pracy nad
swoją sprawnością fizyczną.