Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 24 Next Page
Page Background

warsztat wuefisty

10

Wychowanie Fizyczne w szkole nr 2/2015

ocenianie

nie tylko

za doskonałe

bieganie

– innowacja

pedagogiczna

Rodzaj innowacji:

metodyczno-organizacyjna

Szkoła:

gimnazjum

Wstęp

Nauczyciel wychowania izycznego we współczesnej

szkole ma za zadanie stworzý partnerską współpra

-

cę w relacji uczé-nauczyciel, opartą na kompromi

-

sie, zaufaniu i szczerości. Na ten proces ma wpływ

m.in

. osobowoś́ nauczyciela, innowacyjne metody

prowadzenia zaję́ oraz kryteria oceniania, które po

-

winny motywowá i angȧowá ucznia do aktywnego

uczestniczenia w lekcji.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Na

-

rodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania,

klasyikowania i promowania, przedmiotem oceny

z WF w szczególności powinien bý wysiłek wkładany

przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wyni

-

kających ze specyiki tych zaję́.

Głównym załȯeniem innowacji jest wyrównanie

szans i uzyskanie najwẏszych ocen przez uczniów

o ró̇nej sprawności izycznej, właśnie poprzez oce

-

nianie.

W związku z tym koncepcja zmian dotyczy kryte

-

riów oceniania oraz sposobów sprawdzenia osiągnię́

ucznia zgodnie z podstawą programową wychowania

izycznego dla III etapu.

szczegółoWe cele kształcenia

Cele poznawcze:

zna i rozumie działania kształtujące postawę odpo

-

f

wiedzialności za swoją pracę,

rozumie potrzebę rozwoju swojej aktywności izycz

-

f

nej, biorąc pod uwagę indywidualne mȯliwości,

rozumie potrzebę kształtowania aktywnej postawy

f

wobec kultury izycznej,

rozumie potrzeby i oczekiwania pozwalające zbudo

-

f

wá dobrą współpracę w relacji uczé–nauczyciel,

zna metody podnoszenia swojej sprawności i po

-

f

szerzenia mȯliwości do podejmowania aktywno

-

ści izycznej.

Wychodząc naprzeciw społecznym oczekiwa-

niom w zakresie oceniania dzieci i młodzieży

z szeroko pojętej kultury fizycznej, opisane wy-

magania edukacyjne spełniają przede wszyst-

kim rolę indywidualnego podejścia do ucznia

i uwzględniają indywidualne predyspozycje

w zakresie sprawności fizycznej, a przede

wszystkim wyrównują szanse osiągnięcia spra-

wiedliwej i obiektywnej oceny. Spośród wie-

lu czynników, które mają bezpośredni wpływ

na podejmowanie aktywności fizycznej są

lekcje wychowania fizycznego, za którymi po-

winien stać kompetentny, świadomy swojej

roli w procesie edukacyjnym nauczyciel. Dla-

tego należy zachęcać uczniów do aktywnego

uczestniczenia w lekcji, zaczynając od wyma-

gań edukacyjnych, które spowodują poczucie

bezpieczeństwa oceny jego indywidualnych

możliwości – kierując się hasłem „mój rekord

życiowy jest moim rekordem świata”, a przede

wszystkim zmotywują uczniów do pracy nad

swoją sprawnością fizyczną.