tok lekcji
zadania szczegółoWe
czas
uWagi organizacyjno–metodyczne
częŚć i Wstępno-przygotoWaWcza – 10 min
1. czynnoŚci
organizacyjno-
-porządkoWe
pogadanka
zaBaWa ożyWiająca
rozgrzeWka
1. Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności,
podanie tematu zaję́ i celów lekcji, okrzyk
powitalny.
2. Aktywny wypoczynek – zalety.
3. Zabawa ȯywiająca „Śmierdziuszek”.
Spośród grupy uczniów wybiera się
jedną osobę, tzw. Śmierdziuszka, który
ma chustkę, szarfę, lub inny miękki
przybór. Zadaniem wybranej osoby jest
złapanie innego ucznia poprzez dotknięcie
go danym przyborem. Osoba złapana
przejmuje przybór i od tej chwili to ona jest
„Śmierdziuszkiem”.
1. Podbijanie balonu RR.
2. Podbijanie balonu NN i głową – bez u̇ycia
rąk.
3. Podrzucanie balonu, wykonanie przysiadu.
4. Jw. wykonanie skłonu w przód o NN
prostych.
6. Skoki z balonem trzymanym między
kolanami.
7. W parach, balon trzymany między plecami,
chwyt RR – skręty ze zwracaniem uwagi,
aby balon nie upadł na ziemię.
8. W parach w lėeniu tyłem przekazywanie
balonu zza głowy w przód z wykonaniem
uniesienia tułowia.
9. Jw. przekazywanie balona w lėeniu na
piersiach poprzez uniesienie tułowia w górę.
1 min
1 min
3 min
6 min
Zbiórka w siadzie skrzẏnym na obwodzie koła.
Okrzyk powitany rozlúnia atmosferę w grupie
oraz motywuje uczniów do dalszego działania.
Prowadzący egzekwuje od uczniów
zachowania poprawnej postawy ciała podczas
zbiórki, a tak̇e w kolejnych ́wiczeniach lekcji.
Pogadanka ma na celu uświadomienie
uczniom zalet aktywnego wypoczynku oraz
przedstawienie uczniom szeregu zabaw
z balonami oraz innymi przyborami jako
ciekawego sposobu na spędzenie czasu
wolnego po obligatoryjnych zajęciach
szkolnych.
Zabawa ȯywiająca ma na celu zmotywowanie
uczniów do dalszego aktywnego uczestnictwa
w lekcji.
Dla zachowania bezpieczéstwa zaleca się
wprowadzenie zasady określającej mȯliwoś́
uderzania uciekających osób poni̇ej bioder.
Wszechstronna rozgrzewka ma na celu
przygotowá młodego człowieka do dalszej
wzmȯonej aktywności ruchowej.
Nauczyciel zwraca uwagę na poprawnoś́
wykonywanych ́wiczé oraz koryguje
zauwȧone błędy.
Wykorzystanie balonów ma na celu
zaprezentowanie przykładowych ́wiczé
z danym przyborem mȯliwych do wykonania
przez uczniów równiė w warunkach
domowych.
częŚć ii głóWna – 30 min
ćW. doskonalące
umiejętnoŚci
posługiWania się
przyBorem
„Balonowy zegar”
– (ustawienie na obwodzie
2 lub – w zalėności od liczby osób
– większej liczby kół, twarzą do środka koła)
wszyscy uczniowie biorący udział w zabawie
posiadają balony. Na sygnał nauczyciela
rozpoczynający zabawę uczestnicy wykonują
pojedyncze odbicie balonem nad głową
po czym przechodzą na miejsce kolegi obok,
jednocześnie przejmując jego balon. Zabawa
kóczy się, jeśli w jakimś kole spadnie chociȧ
jeden balon. Wygrywa dru̇yna, która nie
dopuściła do jego upadku. Jeśli uczniowie
będą sobie radzili z tym zadaniem na tyle
dobrze, ̇e intensywnoś́ ́wiczenia będzie
niewielka zaleca się wprowadzenie ́wiczenia
dodatkowego po zmianie miejsca w kole.
„Odbicia z zadaniami”
– nauczyciel podaje
uczniom zadanie do wykonania, np. ubranie
t-shirta. Uczniowie odbijają balon w dowolny
sposób tak, aby zrealizowá zlecone przez
nauczyciela zadanie i nie dopuścí do upadku
balona na ziemię.
Jw., tylko uczniowie odbijają balony w parach.
Po wykonaniu odbicia do współ́wiczącego
uczé musi szybko i poprawnie wykoná
określone przez nauczyciela zadanie, aby nie
dopuścí do upadku przyboru. Przykładowe
zadanie: zawieś szarfę na 5 szczeblu drabinki
oddalonej o 2–3 metry.
3 min
4 min
4 min
Uczniowie poprzez zabawę uczą się poruszá
po boisku w ograniczonym polu, określonym
ustawieniu oraz dostosowania siły i sposobu
odbicia do istniejących warunków.
Uczniowie uczą radzí sobie w sytuacji,
w której są zmuszeni wykoná więcej ni̇ jedną
czynnoś́ w tym samym czasie.
Uczniowie kształtują szybkoś́ reakcji.
Ćw. w parach.
wf z pomysłem
6
Wychowanie Fizyczne w szkole nr 2/2015