Od lat toczy się dyskusja zarówno wśród na
-
ukowców, jak i nauczycieli, a więc praktyków,
co powinno, a co nie powinno podlegá oce
-
niewprocesiewychowania izycznego. Prak
-
tycy najchętniej wystawialiby oceny uczniom
na podstawie wyników testów sprawności
izycznej, względnie umiejętności sportowo-
-rekreacyjnych. Natomiast teoretycy chcą
zmiení to podejście na rzecz oceniania
postawy, wiedzy, aktywnego uczestnictwa
i zaangȧowania na lekcjach.
Z drugiej jednak strony zauwȧalny jest
wyrány kryzys wychowania izycznego
w szkole, który objawia się
m.in. mniej licz
-
nym uczestnictwem młodziėy w lekcjach
i mniejszymzainteresowaniemszkolną ofertą
zaję́ ruchowych. Faktem jest, ̇e oceny wa
-
runkują prawidłowy przebiegprocesu kształ
-
cenia, jednak idealnie byłoby, gdyby ucznio
-
wie rozumieli potrzebę własnego rozwoju,
a nie uczyli się czy uczestniczyli w zajęciach
jedynie dla stopni. To wielkie wyzwanie dla
nauczycieli. Chcemy, aby nasze Wychowa
-
nie Fizyczne w szkole było specjalnym na
-
rzędziem dla takich właśnie nauczycieli, nie
bojących się wprowadzá nowych, oryginal
-
nych i inspirujących elementów do swoich
zaję́. Będziemy im w tym pomagá.
Dlatego tė tak wȧne jest indywidualne
podejście. Warto zmiení sposób prowa
-
dzenia zaję́, dobrą praktyką jest wspólne
ustalanie oceny przez nauczyciela i ucznia.
A dzięki ocenie uczé powinien sobie
uświadomí, jak daleko jest względem wła
-
snych mȯliwości. Doskonałym sposobem
kształtowania odpowiedzialności za ucze
-
nie się i własny rozwój jest tak̇e wdrȧanie
uczniów do samokontroli i samooceny.
W
Wychowaniu Fizycznym w szkole nr 2
piszą dla nas:
WychoWanie
Fizyczne
W szkole
Nr 2 lipiec/sierpié 2015
WydaWnictWo
explanator
iWona dehina
ul. Kościelna 30 lok. 59,
60–538 Pozná
tel. 61 85 50 112,
fax 61 85 50 078
www.explanator.plRedaktoR naczelny
Sławomir Erkiert
slawomir.erkiert@
magazyntrenera.plSekRetaRz RedakcJI
Barbara Dorosz
barbara.dorosz@
explanator.plredaguje zespół
korekta
Bȯenna Sigismund
prenumerata
tel. 61 855 01 12
prenumerata@
explanator.plskład i dtp
Lechosław Szymáski
druk
Poligraia Janusz Nowak
Sp. z o.o.
nakład
2500
copyright
przedruki po uzyskaniu
zgody Wydawcy
ISSN 2449-7061
Indeks 406589
Spis treści
WF z pomysłem
Unihokej
X
– nauka podań i przyjęć oraz strzału
na bramkę
.................................................................................................................................... 3
Piłka siatkowa
X
– doskonalenie odbicia sposobem
dolnym oburącz
.................................................................................................................... 4
Zabawy ruchowe z balonami.
X
Ćwiczenia z omijaniem
i pokonywaniem przeszkód
..................................................................................... 5
Piłka ręczna
X
– doskonalenie podań sytuacyjnych
i chwytów jednorącz
........................................................................................................ 9
Warsztat WueFisty
Ocenianie nie tylko za doskonałe bieganie
X
– innowacja
pedagogiczna
....................................................................................................................... 10
Bezpieczne zajęcia
Zasady bezpieczéstwa
X
na zajęciach wf
............................................. 16
Regulamin wydawania decyzji zwolnienia ucznia
f
z lekcji WF
....................................................................................................................... 16
Regulamin zajęć wychowania izycznego
f
– zajęcia na basenie
............................................................................................. 17
aWans zaWodoWy
Kalendarium awansu zawodowego nauczyciela
X
na rok szkolny 2015/2016
........................................................................................ 19
Plan Rozwoju Zawodowego
X
dla nauczyciela
mianowanego
........................................................................................................................
2
1
eWa BrzozoWska
Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Kra
-
kowie, kierunku wychowanie izyczne oraz izjoterapia. Absolwentka studiów
podyplomowych Menaḋer Sportu. Doktorantka Akademii Wychowania Fi
-
zycznego Krakowie. Zainteresowania naukowe to izjologia wysiłku izycznego,
biochemia, ̇ywienie sportowców, medycyna sportowa oraz biegi.
damian czepiel
Magister WF, studia doktoranckie w AWF w Katowicach (Katedra Humanistycz
-
nych Podstaw Kultury Fizycznej). Instruktor naWydzialeWychowania Fizyczne
-
go i Fizjoterapii Politechniki Opolskiej (Katedra Nauk Humanistycznych). Czło
-
nek Polskiego Stowarzyszenia Trenerów Zdrowia. Szkoleniowiec z zakresu pe
-
dagogiki czasu wolnego i squasha, autor artykułów o nauczaniu gry w squasha,
licencjonowany zawodnik Polskiej Federacji Squasha. Zakres prac naukowych:
pedeutologia, edukacja zdrowotna.
agata Flisiak
Magister WF. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsud
-
skiego w Warszawie – Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej
Podlaskiej. Absolwentka Centrum Studiów Podyplomowych Wẏszej Szkoły
Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. Instruktor táca oraz itness.
Aktywny zawodowo nauczyciel wychowania izycznego i edukacji dla bezpie
-
czéstwa.
karina rzepecka
Magister WF. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, tre
-
ner lekkiej atletyki, instruktor itness. Nauczycielka z 17-letnim stȧem. Obecnie
pracuje w Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Luboniu.
Wioletta stępczyńska
Nauczycielka z 28-letnim stȧem, od wielu lat ekspert ds. awansu zawo
-
dowego. Obecnie kierowniczka Działu Gromadzenia i Opieki nad Zbiorami
w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej w Poznaniu.
marcin Winiecki
Magister WF. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, trener
piłki nȯnej z licencją UEFA B. Obecnie pracuje w Gimnazjum nr 1 z Oddziałami
Dwujęzycznymi w Luboniu i jest trenerem piłki nȯnej w KS Warta Pozná.