Table of Contents Table of Contents
Previous Page  8 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 24 Next Page
Page Background

wf z pomysłem

8

Wychowanie Fizyczne w szkole nr 2/2015

tok lekcji

zadania szczegółoWe

czas

uWagi organizacyjno–metodyczne

częŚć iii końcoWa – 5 min

ćWiczenia

uspokajające

czynnoŚci

porządkoWe

1.

„Mały Picasso”

– uczniowie ustawieni

parami, kȧdy uczé ma swój balon

i lamaster. Jeden uczé w siadzie

skrzẏnym trzyma balon, aby nie wypadł,

drugi natomiast wykonuje 5 swobodnych

uniesié tułowia ku górze. Po kȧdym

jednym prawidłowym wykonaniu ́wiczenia

uczé lėący ma prawo pozostawí

na jednej stronie przyboru element

niespodzianki dla osoby współ́wiczącej

(dowolny rysunek, podpis itp.). Po

wykonaniu zadania następuje zamiana ról

w parze.

2. Podsumowanie lekcji (ciekawostka:

wynalazcy balonu na ogrzane powietrze),

uporządkowanie miejsca ́wiczé,

pȯegnanie, okrzyk pȯegnalny.

3 min

2 min

Ustawienie twarzami do siebie w siadzie

skrzẏnym.

Nauczyciel zwraca uwagę na poprawnoś́

wykonywanych ́wiczé oraz koordynację

́wiczenia z oddechem. Uczé nie ́wiczący

prawidłowo traci mȯliwoś́ wykonania

rysunku.

Po wykonaniu dzieła uczniowie obdarowują się

przygotowanymi pracami.

Nauczyciel przekazuje uczniom ciekawostkę

z pogranicza aktywności izycznej i historii.

Ustawienie na obwodzie koła.

Wspólnie wymyślony okrzyk wzmacnia

więzi grupowe oraz pozostawia pozytywne

wspomnienia z lekcji.

Agata Flisiak

f

BiBliograFia:

1.

Bielski J.,

Nowatorstwo pedagogiczne w wychowaniu izycznym

, „Lider”, 2004, nr 2, s. 8–9.

2.

Demel M.,

Szkice krytyczne o kulturze izycznej

, Sport i Turystyka, Warszawa 1973.

3.

Okó W.,

Słownik pedagogiczny

, Pástwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.

4.

Strzẏewski S.,

Proces wychowania w kulturze izycznej

, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa

1986.

Obecna rzeczywistość szkolna – w dobie aktualnych

przemian programowych – wyznacza nowe trendy

w kształceniu i wychowaniu fizycznym. Nie od dzisiaj

mówi się o pojęciu nowoczesności. Polski prekursor

otwarcia szkolnej edukacji w kierunku nowoczesnych

rozwiązań, Maciej Demel (1973) określił sześć jej ob-

szarów:

1. EDUKACJA PERMANENTNA.

2. PROSPEKCJA.

3. AUTOEDUKACJA.

4. INTELEKTUALIZACJA.

5 . HUMANIZACJA.

6. INDYWIDUALIZACJA.

Słownik pedagogiczny

pod redakcją W. Okonia

(1981) określa je jako działalnie twórcze nauczycieli

i wychowawców, ukierunkowane na wprowadze-

nie zmian do systemu wychowania i kształcenia.

Zmiany te mogą dotyczyć treści, metod i środków

oraz organizacji wychowania i kształcenia. Nowa-

torstwem jest zatem działalność szkół realizujących

autorskie programy edukacyjne, a także indywidu-

alna twórcza praca nauczycieli przeciwstawiająca się

trudnościom i rutynie w kształceniu i wychowaniu.

Warunkiem umożliwiającym nowatorską działalność

nauczycieli wychowania fizycznego jest, obok du-

żego doświadczenia pedagogicznego i opanowa-

nia warsztatu pracy, wysoka wiedza teoretyczna

z przedmiotu kierunkowego, z pedagogiki, psycho-

logii, prakseologii, organizacji pracy oraz otwar-

tość na zmiany dotychczasowych paradygmatów

myślenia i działania pedagogicznego w wycho-

waniu fizycznym. O skutecznym wcielaniu w życie

każdej reformy edukacji w szkole przesądza dobry

nauczyciel, przygotowany do jej realizacji. Środowi-

sko, nowoczesne urządzenia, wyposażenie w sprzęt

sportowy, warunki pracy, atmosfera wokół wycho-

wania fizycznego i sportu w szkole, czyli tak zwa-

ne czynniki sytuacyjne, odgrywają rolę pośrednią,

ułatwiają bądź utrudniają nauczycielowi pracę. Nie

przesądzają jednak wyłącznie o jej efektach.

nowe trendy w wychowaniu fizycznym