Grupa powinna także mieć poczucie bycia jednością, robić coś dla dobra wspólnego, motywować się wzajemnie do nauki i działania, z chęcią przebywać ze sobą i być solidarną. Warto zatem dbać o dobre relacje w klasie, stosować różnorodne techniki i metody pracy z grupą, aby stanowiła spójną całość, oczywiście z uszanowaniem indywidualności każdego z jej członków. Nauczyciel nie może zapominać także o tym, że zgrana klasa to przede wszystkim zespół, który ma możliwość samodzielnego decydowania o swoim kształcie i zasadach funkcjonowania.
CELE
Uczeń:
- wie, co oznacza „zgrany zespół”,
- potrafi uzasadnić, dlaczego należy dbać o dobre relacje w klasie,
- rozumie, jak ważna jest dobra atmosfera panująca w klasie,
- rozumie potrzebę kształtowania postawy tolerancji i akceptacji wobec innych osób z klasy,
- jest świadomy problemów istniejących w jego klasie,
- wie, jak rozwijać umiejętność pracy w zespole klasowym i dzielenia się swoimi poglądami,
- jest wyrozumiały wobec zachowań i poglądów innych osób w zespole klasowym,
- potrafi współpracowć w grupie,
- zna i przestrzega zasad kodeksu klasowego.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
- instrumenty muzyczne (to, do czego nauczyciel ma dostęp, np. grzechotki, flety proste, marakasy, dzwonki chro- matyczne itp.),
- nagranie instrumentalne (dowolne, np. nagranie orkiestry symfonicznej),
- kartki A4 dla każdego ucznia,
- kolorowe markery, kredki,
- 2 duże arkusze papieru.
ORGANIZACJA:
- Stoliki mogą na czas lekcji być odsunięte na boki. Natomiast pośrodku sali powinny znajdować się krzesła ustawione w dość duży okrąg w taki sposób, aby siedząc, wszyscy widzieli się wzajemnie, a podczas zabaw na stojąco mieli wystarczająco dużo przestrzeni.
[ . . . ]