„Zielona szkoła” – co to takiego?
Wychowywanie dzieci poza budynkiem szkoły uważamy za mało realne, a istnieje forma takiego wpływania na młodzież, która cieszy się dużym uznaniem wśród nauczycieli – są to tzw. „zielone szkoły”. Tego typu wyjazdy lubią także dzieci. „Zielona szkoła” to coś więcej niż wycieczka. Dla większości dzieci jest to pierwsza próba samodzielności i sprawdzenia siebie. Pedagodzy mogą zaproponować dzieciom inne – odmienne od znanych im z rodzinnych domów – możliwości spędzania wolnego czasu.
Zachowania prozdrowotne kształtowane podczas wyjazdów szkolnych
Wyjazdy szkolne – w szczególności „zielone szkoły” – są doskonałym narzędziem sprzyjającym kształtowaniu prozdrowotnych zachowań u dzieci. Działania te realizowane są podczas całego pobytu dzieci w ośrodku zarówno podczas zajęć zorganizowanych, wspólnych wyjść, wycieczek, posiłków czy zabaw. Dzieci przez całą dobę uczą się czegoś nowego i niezależnie od swoich domowych przyzwyczajeń, muszą dostosowywać się do zasad i wymogów stawianych im przez regulamin i program „zielonej szkoły” oraz przez ośrodek, w którym przebywają. Wbrew pozorom, nie jest to takie proste, szczególnie dla tych dzieci, które w swoich domach rodzinnych prowadzą zupełnie inny tryb życia. Nauczyciele zauważają, że większość dzieci z przyjemnością i dużym zaciekawieniem przyjmuje nowe zwyczaje. Uczniowie są dumni z siebie i swojej samodzielności. Cieszy ich także odmiana oraz niespotykane dotychczas doświadczenia, gdyż nowe nie znaczy gorsze. Zachowania prozdrowotne to wszelkiego rodzaju zachowania związane ze stre- fą zdrowia. Podczas wyjazdów szkolnych – niezależnie od tego czy takie cele zostały zawarte w planie wycieczki – opiekunowie organizują liczne atrakcje, uwzględniając i aprobując postawy sprzyjające zdrowiu oraz zwiększające jego potencjał. Nauczyciele dbają między innymi o to, aby każde dziecko prawi- dłowo i regularnie się odżywiało, miało zapewnioną odpowiednią ilość czasu przeznaczonego na sen, pracę, zabawę i odpoczynek na świeżym powietrzu. Nie bez znaczenia pozostają także czynniki psychologiczne. Opiekunowie starają się, aby dzieci spędzały wolny czas w bezpiecznej i miłej atmosferze, bez stresu i napięć, otoczone przyjaźnie nastawionymi oraz serdecznymi ludźmi. Zachowania prozdrowotne są również powiązane z rozwijaniem przez uczniów umiejętności interpersonalnych oraz zachowania się w różnych sytuacjach. To także decydowanie o sobie i gotowość do ponoszenia konsekwencji za własne decyzje – również te dotyczące zdrowia. Wyjeżdża się w miejsca, w których jest czysto i bezpiecznie, mikroklimat sprzyja zdrowiu i nie brakuje atrakcji dla młodych ludzi. Walory przyrodnicze i kulturalne mają jednocześnie ogromny wpływ na realizację założeń edukacji zdrowotnej w czasie pobytu na „zielonej szkole”. W trakcie wycieczki nauczyciele prowadzą szereg działań, uzasadniając wybór lokalizacji, zarówno miejsca, jak i określonego ośrodka wypoczynkowego.
[ . . . ]