WYZWANIE 20 KÓŁEK
Ta aktywność jest typowym lodołamaczem zaprojektowanym, by zachęcić uczestników do twórczego i kreatywnego działania. Pozwala wychodzić poza schematy i myśleć nieszablonowo. Przygotuj duży arkusz papieru, najlepiej flipchart, na którym narysujesz 20 kółek. Podziel klasę na grupy czteroosobowe. Możesz w tym celu wykorzystać świetną randomową stronkę do podziału na grupy – Random Team Generator, dzięki czemu praca w grupach stanie się przygodą i jednocześnie nauką akceptacji różnych osób w grupie.
Teraz przyszedł czas na instrukcję i podanie zasad. Każda grupa ma dokładnie 15 minut na pracę, która polega na przekształceniu jak największej liczby kółek w inny rozpoznawalny obiekt. Możesz podać przykład słońca lub uśmiechniętej twarzy, ale nie podawaj innych instrukcji, bo to zablokuje proces kreatywnego myślenia. Do odmierzania czasu możesz wykorzystać Online Stopwatch. Podczas aktywności
możesz włączyć w tle relaksacyjną muzykę lub ścieżkę dźwiękową z filmów Disneya. Po upływie wyznaczonego czasu zrób wystawę wszystkich prac. Pozwól uczniom na luźne komentarze, obserwacje i refleksje. Przegadaj z nimi tę aktywność. Propozycja pytań:
- Co było dla was trudne?
- Czy przyjęliście jakąś strategię
- malowania kółek?
- Jak wyglądała wasza współpraca?
- Co was zdziwiło/zaskoczyło?
- Jak wam się wspólnie pracowało podczas tej aktywności?
- Które z kółek wydaje wam się najbardziej kreatywne?
- Czy utknęliście podczas wymyślania?
- Co spowodowało, że jednak poszliście naprzód?