Pomysły na gry i zabawy integracyjne

Niezwykle ważne jest, aby uczniowie na początku roku szkolnego przełamali bariery po dłuższej przerwie i odnowili znajomości. W nowych zespołach klasowych dzieci poznają się i nawiązują więzi oraz budują relacje z wychowawcą. Nieocenione korzyści przynoszą wtedy zabawy integracyjne, ponieważ dzięki nim zespoły uczniowskie mają dobry fundament, dzięki któremu są gotowe do podejmowania nawet najbardziej skomplikowanych działań. W trakcie roku szkolnego natomiast, prawidłowo poprowadzona integracja może pomóc w rozwiązywaniu konfliktów, a także wpłynąć na wzajemne zaufanie w grupie klasowej.

WYZWANIE 20 KÓŁEK

Ta aktywność jest typowym lodołamaczem zaprojektowanym, by zachęcić uczestników do twórczego i kreatywnego działania. Pozwala wychodzić poza schematy i myśleć nieszablonowo. Przygotuj duży arkusz papieru, najlepiej flipchart, na którym narysujesz 20 kółek. Podziel klasę na grupy czteroosobowe. Możesz w tym celu wykorzystać świetną randomową stronkę do podziału na grupy – Random Team Generator, dzięki czemu praca w grupach stanie się przygodą i jednocześnie nauką akceptacji różnych osób w grupie.

Teraz przyszedł czas na instrukcję i podanie zasad. Każda grupa ma dokładnie 15 minut na pracę, która polega na przekształceniu jak największej liczby kółek w inny rozpoznawalny obiekt. Możesz podać przykład słońca lub uśmiechniętej twarzy, ale nie podawaj innych instrukcji, bo to zablokuje proces kreatywnego myślenia. Do odmierzania czasu możesz wykorzystać Online Stopwatch. Podczas aktywności

możesz włączyć w tle relaksacyjną muzykę lub ścieżkę dźwiękową z filmów Disneya. Po upływie wyznaczonego czasu zrób wystawę wszystkich prac. Pozwól uczniom na luźne komentarze, obserwacje i refleksje. Przegadaj z nimi tę aktywność. Propozycja pytań:

  • Co było dla was trudne?
  • Czy przyjęliście jakąś strategię
  • malowania kółek?
  • Jak wyglądała wasza współpraca?
  • Co was zdziwiło/zaskoczyło?
  • Jak wam się wspólnie pracowało podczas tej aktywności?
  • Które z kółek wydaje wam się najbardziej kreatywne?
  • Czy utknęliście podczas wymyślania?
  • Co spowodowało, że jednak poszliście naprzód?

 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Gry i zabawy plenerowe

Początek roku szkolnego to idealny moment, by budować fundamenty dobrej atmosfery w klasie. Zamiast od razu siadać do ławek, warto wyjść z uczniami na świeże powietrze. Integracyjne gry plenerowe sprzyjają rozwojowi relacji, wspierają komunikację, uczą współpracy i pomagają w naturalny sposób... Czytaj więcej

Nowoczesne spojrzenie na lekkoatletykę

Zaangażowanie nauczyciela bezpośrednio wpływa na entuzjazm uczniów wobec sportu. Aby dzisiejsze lekcje wychowania fizycznego były atrakcyjne, nie wystarczy już tradycyjna forma prowadzenia zajęć. Nauczyciel powinien umieć nadać znanym dyscyplinom i ćwiczeniom świeży wymiar, prezentując... Czytaj więcej