Gry i zabawy plenerowe

Początek roku szkolnego to idealny moment, by budować fundamenty dobrej atmosfery w klasie. Zamiast od razu siadać do ławek, warto wyjść z uczniami na świeże powietrze. Integracyjne gry plenerowe sprzyjają rozwojowi relacji, wspierają komunikację, uczą współpracy i pomagają w naturalny sposób wyłonić role w grupie. Uczniowie zyskują szansę, by spojrzeć na siebie inaczej niż przez pryzmat ocen czy ławki szkolnej – jako partnerów we wspólnej zabawie. Nauczyciele natomiast zyskują dodatkowe wartościowe informacje o grupie klasowej i poszczególnych osobach, ale przede wszystkim pozwalają zbudować atmosferę zaufania, współpracy i radości. To bardzo ważne, ponieważ po wakacjach uczniowie wracają do szkoły z różnym nastawieniem – niektórzy stęsknieni, inni zestresowani. Gry i zabawy integracyjne są świetnym sposobem na rozpoznanie nastrojów, odbudowanie więzi i stworzenie przyjaznego klimatu w klasie.

W tym artykule prezentuję siedem sprawdzonych zabaw, które można zrealizować w na boisku szkolnym czy w pobliskim parku. Nie wymagają skomplikowanych przygotowań, a efekt – gwarantowany! Każda zabawa ma podobną strukturę: cel, potrzebne materiały, krótki opis przebiegu oraz dodatkowy komentarz z mojej perspektywy.

Rozbiegany Flipchart

Cel: Wspieranie współpracy w grupie, rozwój słownictwa, rywalizacja w przyjaznej formie
Potrzebne materiały: Dwa flipcharty lub duże kartony z zapisanymi na nich literami alfabetu (mogą leżeć na trawie lub być przyklejone do drzew), flamastry

Opis aktywności:
Dzielimy klasę na trzy zespoły. Każdy zespół staje w szeregu, „gęsiego”. Przed każdym zespołem, w oddaleniu, znajduje się flipchart z wypisanymi literami alfabetu. Uczniowie kolejno podbiegają do swojego flipcharta i zapisują jedno słowo rozpoczynające się na wskazaną literę – tylko jedna osoba na jedną literę. Można z góry ustalić kategorię słów: np. czasowniki, słowa związane z wakacjami, emocje.

Komentarz:
Zabawa wciąga, wprowadza element ruchu i rywalizacji. Uczniowie i uczennice uczą się także współpracy – mogą doradzać sobie nawzajem, ale ostateczna odpowiedzialność spoczywa na „biegaczu”. Nauczyciel językowiec lub inny przedmiotowiec może wprowadzić swoje kategorie.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Nowoczesne spojrzenie na lekkoatletykę

Zaangażowanie nauczyciela bezpośrednio wpływa na entuzjazm uczniów wobec sportu. Aby dzisiejsze lekcje wychowania fizycznego były atrakcyjne, nie wystarczy już tradycyjna forma prowadzenia zajęć. Nauczyciel powinien umieć nadać znanym dyscyplinom i ćwiczeniom świeży wymiar, prezentując... Czytaj więcej

Pomysły na gry i zabawy integracyjne

Niezwykle ważne jest, aby uczniowie na początku roku szkolnego przełamali bariery po dłuższej przerwie i odnowili znajomości. W nowych zespołach klasowych dzieci poznają się i nawiązują więzi oraz budują relacje z wychowawcą. Nieocenione korzyści przynoszą wtedy zabawy integracyjne, ponieważ dzięki... Czytaj więcej