Palant. Scenariusz zajęć z krótką instrukcją gry

Scenariusz 45-minutowych zajęć wykorzystujący ludową grę w palanta. Konspekt został wzbogacony o krótką instrukcję gry oraz wymogi techniczne boiska.

URZĄDZENIA I PRZYBORY

Podstawowym narzędziem do gry jest kij zwany palantem lub zbijakiem – najczęściej drewniany, zwężany ku rękojeści. Drugi istotny element stanowi piłka o obwodzie 20–22 cm i wadze 80–120 g. .

BOISKO

Boisko do gry w palanta powinno mieć 60–75 m długości i 25–30 m szerokości. Należy podzielić je na trzy pola przez narysowanie dwóch poprzecznych linii. Nie ma wyraźnych wytycznych co do powierzchni.

ZASADY I PRZEBIEG GRY

Każda z drużyn powinna liczyć 10–15 graczy. Spośród zawodników należy wybrać kapitana i jego zastępcę. Każdy z graczy ma prawo do jednego wybicia – z wyjątkiem kapitana (3 próby) i jego zastępcy (2 próby). Czas gry jest elastyczny i można go dopasować do możliwości czasowych graczy, jednak przyjmuje się, że maksymalnie rozgrywka może trwać 60 min (2 × 30 min z 10-minutową przerwą. Przed rozpoczęciem gry należy przeprowadzić losowanie, które zadecyduje, kto będzie rozpoczynał grę z tak zwanego gniazda. Zawodnicy drużyny ustawionej w „gnieździe” kolejno wybijają piłkę z własnego podrzutu, starając się odbić piłkę jak najdalej w pole. Wybicie jest nieważne, jeżeli piłka w locie przekroczy linie boczne, zawodnik nie trafi kijem w piłkę lub piłka nie przekroczy linii półmetka. Wybicie będzie również nieważne, jeżeli kij (palant) zostanie wyrzucony poza obręb pola wybić. Po prawidłowym wybiciu zawodnik stara się jak najszybciej pobiec do mety i z powrotem, zdobywając tym samym dla swojej drużyny punkt. Zawodnik po swoim wybiciu biegnie, natomiast zadaniem drugiego zespołu (inaczej „łapiącego”) jest jak najszybsze złapanie piłki i: × skucie któregokolwiek z biegnących graczy (tym samym zdobycie „gniazda”), × jak najszybsze odrzucenie piłki do „gniazda”, × złapanie piłki w „kampę” bezpośrednio z powietrza jednorącz.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 12  Strona 13
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Kolonijne Igrzyska Sportowe

Scenariusz 90-minutowych zajęć stworzony z myślą o wakacyjnym wypoczynku lub ostatnich zajęciach wychowania fizycznego w tym roku szkolnym. Konspekt pozwala zaaranżować Kolonijne Igrzyska Sportowe.

Czytaj więcej

Kolonijny bieg patrolowy

Scenariusz 90-minutowych zajęć, który pozwala zaaranżować kolonijny bieg patrolowy. Może być wykorzystany podczas wakacyjnego wyjazdu z uczniami lub na ostatnich lekcjach wychowania fizycznego w tym roku szkolnym.

Czytaj więcej