To od nas, nauczycieli, zależy, czy lekcja będzie ciekawa, czy przyciągniemy swoich kibiców – uczniów, na kolejne zajęcia i jaki będzie ich stosunek do nas i do przedmiotu, a przede wszystkim, jakie umiejętności zdobędą w trakcie danego etapu edukacyjnego w zakresie nawyków zdrowego stylu życia, świadomości w wyborze i podejmowania aktywności fizycznej. Aerobik to świetna zabawa przy muzyce nie tylko dla dziewczyn. Chłopcy, na początku niepewni, nieco ostrożni w wyrażaniu emocji podczas ćwiczeń, kończą zajęcia z zadowoleniem i uśmiechem. Bardzo ważna jest atmosfera podczas lekcji, za którą niewątpliwie odpowiedzialny jest nauczyciel. Kontakt z grupą, motywowanie do ćwiczeń, uśmiech i pochwała za postępy i zaangażowanie – to nieodłączny element współpracy z naszymi podopiecznymi.
Podstawa programowa: Trening zdrowotny. Uczeń ocenia reakcje własnego organizmu na wysiłek fizyczny o różnej intensywności.
Klasa: I-III liceum
Miejsce: sala gimnastyczna
Liczba ćwiczących: 20
Przybory: odtwarzacz płyt CD, płyty
Cele lekcji:
Wiadomości:
Po lekcji uczeń wie, jakie ćwiczenia może zastosować na poszczególne partie mięśniowe oraz jaką rolę spełnia rozgrzewka i ćwiczenia rozciągające podczas aerobiku.
Umiejętności:
Po lekcji uczeń potrafi wykonywać ruch w zmiennym tempie, zastosować ćwiczenia i poprawnie je wykonywać sam, podejmując taką aktywność fizyczną.
Forma pracy: frontalna, indywidualna
Metody pracy: wykład, pokaz i objaśnienie, naśladowcza ścisła, bezpośredniej celowości ruchu.
Czas |
Opis ćwiczeń i gier |
Warianty (metodyczne objaśnienia) |
Organizacja |
CZĘŚĆ WSTĘPNA |
|||
7’ 10’ |
Czynności organizacyjno-porządkowe. Podanie tematu i celów lekcji, gotowość do zajęć Rozgrzewka |
Ćwiczenia kształtujące oparte na podstawowych krokach aerobiku, które połączone są w układ (jeśli będzie zbyt skomplikowany, uczeń będzie często przerywał ćwiczenia, zniechęci się do dalszej pracy, a przez to nie przygotuje organizmu do wysiłku jak należy, dlatego bardzo ważne jest dostosowanie ćwiczeń i intensywności zajęć do umiejętności grupy) |
Ustawienie: siad skrzyżny – półkole. Wskazówki dla uczniów:
Ustawienie w rozsypce. Często uczniowie ustawiają się na końcu, brak chętnych, którzy będą ćwiczyć z przodu. Proponuję, wykorzystać ustawienie na początku lekcji (w kole) i po części objaśniającej zagadnienia aerobiku, poprosić uczniów o odliczenie np. do czterech, gdzie jedynki tworzą pierwszy szereg, dwójki – drugi szereg itp. |
Propozycja układu:
|
Układ w całości powtarzamy 2–3 razy, w zależności od postępów grupy. |
||
Część główna |
|||
15’ |
Ćwiczenia wzmacniające na dolne i górne partie mięśniowe |
Nauczyciel informuje uczniów, jaki jest cel ćwiczenia. I SERIA:
II SERIA: Ćwiczenia jak w pierwszej serii, można dodać:
III SERIA: Uczniowie sami dokonują wyboru |
Nauczyciel informuje uczniów o poprawności wykonywania ćwiczeń PRZYSIADY:
DESKA:
Nauczyciel sygnalizuje po kolei ćwiczenia, dając uczniom wybór pomiędzy przysiadami bez lub ze wspięciem na palce, deską w podporze przodem lub tyłem itd. |
Część końcowa |
|||
5’ 5’ 3’ |
Stretching Omówienie, podsumowanie Ewaluacja zajęć |
Ćwiczenia rozciągające na końcu to obowiązkowa część zajęć, szczególnie tych mięśni, które były narażone na wysiłek. Podsumowanie lekcji. Pochwała uczniów za ich zaangażowanie. Przypomnienie (pokaz) ćwiczeń wykorzystanych w części głównej ze zwróceniem uwagi na poprawność ich wykonywania. Nauczyciel zadaje pytanie, a odpowiedzi uczniów to przyjęcie odpowiedniej pozycji: Tak – waga przodem, NIE – siad prosty, Nie wiem – leżenie tyłem 1. Czy odpowiadała ci intensywność ćwiczeń na lekcji? 2. Czy chciałbyś powtórzyć takie zajęcia? 3. Czy odpowiadała ci atmosfera na lekcji? |
Nauczyciel, oprócz pokazu, objaśnia, na które mięśnie są proponowane ćwiczenia. |
[ . . . ]