Wakacyjna rutyna – codzienne ćwiczenia

Przyznasz, że mijający rok szkolny wyróżniał się niemal na każdej możliwej płaszczyźnie, również edukacyjnej. Zaryzykuję stwierdzenie, że każdy tydzień przynosił nieoczekiwane zmiany. Cała szkolna społeczność ma prawo czuć się wyczerpana koniecznością nieustannej adaptacji i brakiem stabilizacji, które są tak ważne dla zapewnienia uczniom poczucia bezpieczeństwa. Rutyna porządkuje naszą codzienność, daje (możliwe, że złudne) poczucie kontroli i bezpieczeństwa. Uważam, że dopiero na takim fundamencie można wznosić budowle innowacji, podejmowania wyzwań, czy słynnego w ostatnich latach „wychodzenia z własnej strefy komfortu”.

W niniejszym artykule chciałbym zaproponować pewien sposób na odbudowanie tego fundamentu dającego Twoim uczniom poczucie bezpieczeństwa. Rok szkolny nieuchronnie dobiega końca. Obawiam się, że zabraknie nam czasu na nadrobienie wszystkich „strat” i odbudowanie relacji z naszymi uczniami.

Wakacje to czas odpoczynku dla nas wszystkich. Jest jednak sposób na to, by maksymalnie wykorzystać ich potencjał bez poświęcania czasu wolnego. Mój pomysł minimalizuje Twój aktywny udział, delegując kompetencje na samych uczniów. Taki układ zapewnia wszystkim podwójną korzyść. Ty zostajesz mistrzem – inicjatorem projektu, a uczniowie biorą odpowiedzialność za jego samodzielną realizację. Zaryzykuję stwierdzenie, że rutyna i powtarzalność w naszych działaniach są o wiele ważniejsze niż motywacja. Ta ostatnia jest z natury nietrwała i ulotna. Niestety, musimy pogodzić się z tym, że wielkie i spektakularne efekty są poprzedzone powtarzalną (często żmudną) pracą. Mistrzostwo Olimpijskie można zdobyć raz na cztery lata, ale pracować na nie trzeba kilka razy dziennie. Każdego dnia.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 11  Strona 12  Strona 13
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Co dzieje się w mózgach Twoich podopiecznych, gdy się uczą?

Pewnie wiele razy zadawałeś sobie takie pytanie. Jakie zmiany wywołują u moich uczniów ćwiczenia, zadania i informacje, które im przekazuję? Jak mogę podnieść efektywność swoich działań? Dlaczego niektórym nauka nowych rzeczy wydaje się sprawiać mniej problemów niż pozostałym?... Czytaj więcej

Jak dbać o elastyczność mięśni u dzieci i młodzieży?

Odpowiednia elastyczność mięśni to bezsprzecznie najbardziej zaniedbywana część dbałości o sprawność fizyczną. Rozciąganie i mobilność powinny stanowić istotny element aktywności niezależnie od stopnia zaawansowania w sporcie. U dzieci można zauważyć bardzo małą troskę o elastyczność mięśni, ponieważ... Czytaj więcej