Co dzieje się w mózgach Twoich podopiecznych, gdy się uczą?

Pewnie wiele razy zadawałeś sobie takie pytanie. Jakie zmiany wywołują u moich uczniów ćwiczenia, zadania i informacje, które im przekazuję? Jak mogę podnieść efektywność swoich działań? Dlaczego niektórym nauka nowych rzeczy wydaje się sprawiać mniej problemów niż pozostałym? Postaram się przedstawić w tym artykule to, co wiemy na temat zmian, jakie w naszych mózgach wywołuje proces uczenia się, spoglądając na nie z ciekawej perspektywy kogniwistyki, czyli nauki zajmującej się działaniem zmysłów, mózgu i umysłu.

Na samym początku chciałbym zachęcić do sięgnięcia po książkę, która jest podstawą części prezentowanej tu wiedzy. Mam na myśli pozycję Jak się uczymy Stanislasa Dehaene. Autor jest wybitnym francuskim neuronaukowcem. Opowiem o jego koncepcji czterech filarów skutecznego uczenia się i o teorii „recyklingu neuronów”.

Zacząć musimy jednak od odwiecznego dylematu: czy dziecko rodzi się jako „czysta tablica”, czy jego rozwój, sukcesy i predyspozycje są silnie uwarunkowane genetycznie? Wydaje się, że najnowsze odkrycia naukowe przybliżają nas do stwierdzenia, że nikt z nas nie urodził się jako słynna tabula rasa. Okazuje się, że nasze obwody mózgowe są już ukształtowane w momencie narodzin. Innymi słowy, dysponujemy zestawem wrodzonych hipotez dotyczących otaczającego nas świata, które odziedziczyliśmy po naszych ewolucyjnych przodkach. Dziecko od niemal najwcześniejszych chwil zakłada, że przedmioty (ciała stałe) nie przenikają siebie nawzajem, że istnieje kontinuum (przedmioty nie znikają i nie pojawiają się znikąd), a także potrafią odróżnić „jeden” od „wiele”. Zaskakujące, prawda? Jak ma się to do cudownych wręcz zdolności adaptacyjnych naszego mózgu? Dehaene w mistrzowski sposób tłumaczy, że te dwa aspekty wcale się nie wykluczają, wręcz przeciwnie! Dzięki interakcji pomiędzy nimi możemy być ludźmi.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 2  Strona 3  Strona 4  Strona 5
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Jak dbać o elastyczność mięśni u dzieci i młodzieży?

Odpowiednia elastyczność mięśni to bezsprzecznie najbardziej zaniedbywana część dbałości o sprawność fizyczną. Rozciąganie i mobilność powinny stanowić istotny element aktywności niezależnie od stopnia zaawansowania w sporcie. U dzieci można zauważyć bardzo małą troskę o elastyczność mięśni, ponieważ... Czytaj więcej

Wakacyjna rutyna – codzienne ćwiczenia

Przyznasz, że mijający rok szkolny wyróżniał się niemal na każdej możliwej płaszczyźnie, również edukacyjnej. Zaryzykuję stwierdzenie, że każdy tydzień przynosił nieoczekiwane zmiany. Cała szkolna społeczność ma prawo czuć się wyczerpana koniecznością nieustannej adaptacji i brakiem... Czytaj więcej