styczeń - luty | 1 (5) 2016
Efektywność wychowania fizycznego to głównie przemyślana i zaplanowana praca nauczyciela, dostosowana do potrzeb rozwojowych i możliwości uczniów, którego sukcesem są postępy całej grupy (nie tylko uczniów o wysokiej sprawności fizycznej, reprezentujących szkołę na zawodach sportowych) oraz pusta ławeczka, na której niekiedy zasiadają niećwiczący. Oczywiście czynniki, które najbardziej wpływają na efektywność i realizację naszych celów to m.in.: osobowość nauczyciela – odpowiednia komunikacja z uczniami, nawiązanie partnerskiej współpracy opartej na konkretnych zasadach (najlepiej wspólnie opracowanych), ale przestrzeganych przez każdą ze stron, uwzględnianie potrzeb uczniów, motywowanie ich do pracy m.in.: przez stosowanie atrakcyjnych form i metod pracy. Niezbędne jest również opracowanie sensownych wymagań edukacyjnych i sprawiedliwe ocenianie, ze zwróceniem uwagi na wyrównanie szans zdobywania przez wszystkich uczniów oceny bardzo dobrej i celującej. Najważniejsze w tym wszystkim jest indywidualne podejście do ucznia, czyli przede wszystkim respektowanie indywidualnego tempa uczenia się oraz różnice osobowościowe uczniów. Dostosowywanie środków, poziomu wymagań i metod do rzeczywistych możliwości ucznia (fizycznych, intelektualnych, emocjonalnych), stworzenie warunków, w których uczeń może działać w tempie sobie właściwym.