Celowe ćwiczenie pod kierunkiem eksperta, czyli deliberate practice

Od wielu lat zastanawiam się, co jest ważniejsze: talent czy ciężka praca. Jeśli również się nad tym zastanawiasz, zapraszam do lektury!

Zadawałeś sobie kiedykolwiek pytanie, co czyni najlepszych najlepszymi? Znamy historie Jordana czy Bryanta, jednak to, czy byli najlepsi DZIĘKI temu, jak pracowali, czy POMIMO tego jak pracowali – pozostawało dla mnie wciąż zagadką. Trafiłem jednak na dwie książki, które sprawiły, że bardzo mocno przychylam się do tej pierwszej wersji. Ciężka, powtarzalna i kierowana przez eksperta praca może zaprowadzić Ciebie i Twoich uczniów na sam szczyt.

Na samym początku chciałbym zapoznać Cię z koncepcją celowego ćwiczenia p od k ierunkiem eksperta (deliberate practice). Cytując Andersa Ericssona: „Najskuteczniejszy i najpotężniejszy rodzaj ćwiczeń w jakiejkolwiek dziedzinie wykorzystuje zdolność adaptacji ludzkiego ciała i mózgu w procesie kształtowania krok po kroku umiejętności, jakie wcześniej nie były możliwe”. [Ericsson A., Pool R., Droga na szczyt, Fijorr Publishing, 2020, s. 20].

Skuteczne metody doskonalenia się muszą być zatem oparte na wiedzy o tym, które bodźce wywołują w ciele i mózgu pożądane zmiany adaptacyjne, a które nie. Większość z nas, gdy chce opanować nową umiejętność, np. wspinaczkę ściankową, pływanie na grzbiecie czy piramidę trójkową, podświadomie sięga po zbliżony schemat działania. Wykonujesz bezrefleksyjne powtórzenia albo umawiasz się ze znajomymi na „granie w koszykówkę”. Początkowo rozwijasz się bardzo szybko, nowe doświadczenia sprawiają coraz większą przyjemność, ale nagle dochodzisz do momentu, gdy niezależnie od tego, ile razy w tygodniu angażujesz się w nową aktywność – przestajesz się rozwijać. Pojawia się trudna do pokonania bariera.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Terenowe zajęcia sportowe z numerami startowymi

Aktywność na świeżym powietrzu to kluczowy czynnik nie tylko dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania uczniów, ale także świetna okazja do hartowania organizmu o każdej porze roku. W czasach pandemii jeszcze bardziej stały się aktualne słowa: „W zdrowym ciele – zdrowy duch”.... Czytaj więcej

Akrobatyka i gimnastyka dla dzieci – jak akrobatyka może podnieść sprawność fizyczną?

Wprowadzenie elementów gimnastyki i akrobatyki do lekcji WF może przyczynić się nie tylko do urozmaicenia lekcji, ale także do podniesienia pewności siebie i poczucia wartości uczniów.

Czytaj więcej