Zadawałeś sobie kiedykolwiek pytanie, co czyni najlepszych najlepszymi? Znamy historie Jordana czy Bryanta, jednak to, czy byli najlepsi DZIĘKI temu, jak pracowali, czy POMIMO tego jak pracowali – pozostawało dla mnie wciąż zagadką. Trafiłem jednak na dwie książki, które sprawiły, że bardzo mocno przychylam się do tej pierwszej wersji. Ciężka, powtarzalna i kierowana przez eksperta praca może zaprowadzić Ciebie i Twoich uczniów na sam szczyt.
Na samym początku chciałbym zapoznać Cię z koncepcją celowego ćwiczenia p od k ierunkiem eksperta (deliberate practice). Cytując Andersa Ericssona: „Najskuteczniejszy i najpotężniejszy rodzaj ćwiczeń w jakiejkolwiek dziedzinie wykorzystuje zdolność adaptacji ludzkiego ciała i mózgu w procesie kształtowania krok po kroku umiejętności, jakie wcześniej nie były możliwe”. [Ericsson A., Pool R., Droga na szczyt, Fijorr Publishing, 2020, s. 20].
Skuteczne metody doskonalenia się muszą być zatem oparte na wiedzy o tym, które bodźce wywołują w ciele i mózgu pożądane zmiany adaptacyjne, a które nie. Większość z nas, gdy chce opanować nową umiejętność, np. wspinaczkę ściankową, pływanie na grzbiecie czy piramidę trójkową, podświadomie sięga po zbliżony schemat działania. Wykonujesz bezrefleksyjne powtórzenia albo umawiasz się ze znajomymi na „granie w koszykówkę”. Początkowo rozwijasz się bardzo szybko, nowe doświadczenia sprawiają coraz większą przyjemność, ale nagle dochodzisz do momentu, gdy niezależnie od tego, ile razy w tygodniu angażujesz się w nową aktywność – przestajesz się rozwijać. Pojawia się trudna do pokonania bariera.
[ . . . ]