CZYM SĄ DERMOKOSMETYKI?
Dermokosmetyki to stosunkowo nowe pojęcie, które zdecydowanie częściej pojawia się w przekazach marketingowych niż w opracowaniach naukowych. Jedna z pierwszych definicji dermokosmetyków pochodzi z początku lat 90. ubiegłego wieku. Dermokosmetykami określono „specjalne kosmetyki przeznaczone na określone dolegliwości skórne i dla ściśle określonych typów skóry, tworzone we współpracy z dermatologami i rozprowadzane wyłącznie w aptekach”. Nieco dłuższą historię ma termin „kosmeceutyk”, którego zaczęto używać już w latach 60. ubiegłego wieku. Kosmeceutykiem określano wtedy „kosmetyki wpływające na procesy fizjologiczne skóry i wspomagające leczenie chorób skóry”.
Czym zatem różni się kosmeceutyk od dermokosmetyku? Trudno wskazać wyraźne różnice. Pojęcia te nawet w przekazach marketingowych często używane są zamiennie. Istotniejsze wydaje się nakreślenie różnicy pomiędzy „zwykłymi” kosmetykami a dermokosmetykami lub kosmeceutykami. Dermokosmetyki postrzegane są jako produkty lepszej jakości, przeznaczone dla osób z większymi wymaganiami. Uchodzą za pośrednie ogniwo pomiędzy kosmetykami i lekami. Dermokosmetyki są więc chętnie kupowane przez pacjentów cierpiących na rozmaite choroby skóry, osoby z cerą problemową oraz te, którym zależy na szczególnie starannym dobieraniu najwyższej jakości składników aktywnych.