Jak stres psychiczny niszczy zdrowie i formę sportową?

W ostatnich kilkunastu miesiącach pula stresu psychicznego na całym świecie przekroczyła wszelkie dopuszczalne normy. Spotkało nas coś absolutnie nieoczekiwanego i burzącego spokój. Stres można określić właśnie jako brak stanu równowagi między możliwościami jednostki a wymogami sytuacji. Jest to sposób układu nerwowego na efektywniejsze przedsięwzięcie środków zaradczych. W krótkim czasie (do kilku godzin) stres można postrzegać jako coś pozytywnego, ponieważ służy zmobilizowaniu mocy psychicznych i fizycznych do wyeliminowania problemu lub wykonania pracy. Niestety przedłużające się napięcie psychiczne, liczone w dniach, tygodniach czy miesiącach, w bardzo negatywny sposób wpływa na zdrowie.

BIOCHEMIA I BIOLOGIA STRESU

Napięcie psychiczne to jeden z najważniejszych czynników przyczyniających się do rozwoju od pierwszych dni naszego istnienia aż do śmierci. Zwiększa możliwości radzenia sobie z wymaganiami otoczenia, tym samym pozwalając na adaptację. Można to porównać do stresorów fizycznych, jakich doświadczamy podczas treningu. Bez wykraczania poza możliwości organizmu i ciągłego przełamywania swoich barier nie byłoby szans na czynienie postępów. Pod wpływem stresu analogiczny proces zachodzi w naszym mózgu od najmłodszych lat. Psychiczne napięcie w życiu człowieka jest tak samo potrzebne, jak cholesterol w krwiobiegu czy wolne rodniki w komórkach, choć wszystko to źle się kojarzy.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 41  Strona 42  Strona 43  Strona 44
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Motywacja zwycięzcy

W krytycznych momentach najlepsi sportowcy, dzięki silnej motywacji, potrafią poderwać się do walki i przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. Ty także możesz zwiększyć motywację u swojego zawodnika.

Czytaj więcej

Co dzieje się w mózgach Twoich podopiecznych, gdy się uczą?

Pewnie wiele razy zadawałeś sobie takie pytanie. Jakie zmiany wywołują u moich uczniów ćwiczenia, zadania i informacje, które im przekazuję? Jak mogę podnieść efektywność swoich działań? Dlaczego niektórym nauka nowych rzeczy wydaje się sprawiać mniej problemów niż pozostałym?... Czytaj więcej