Zabawy i gry przygotowują do życia w społeczeństwie. Mają też znaczące walory edukacyjne. Kształtują dyscyplinę, koleżeńskość, odwagę, umiejętność podejmowania decyzji i ponoszenia za nie odpowiedzialności, umiejętność radzenia sobie ze stresem, komunikowania się i wiele innych, przydatnych w codziennym życiu, umiejętności psychospołecznych. Gry dydaktyczne mają szerokie zastosowanie w promocji zdrowia. Grywalizacja jest wykorzystaniem mechaniki i struktury gier w sytuacjach, które nimi nie są, aby promować zachowania, pożądane przez twórcę gry. Pomaga rozwijać takie cechy osobowościowe, jak kreatywność czy wytrwałość, a jej skuteczność opiera się na określaniu praktycznych działań, podejmowanych przez uczestników. Grywalizacja próbuje wykorzystać motywację graczy i przenieść ją do świata rzeczywistego. Zastosowanie grywalizacji w celach edukacyjnych wymaga zrozumienia i poznania elementów, tworzących gry, które będzie można z powodzeniem przystosować do środowiska szkolnego. Do najważniejszych z nich można zaliczyć:
[ . . . ]