Systematyczne uczestnictwo w sporcie ma też duży wpływ na sferę psychiczną trenującego człowieka. Przyczynia się do wprowadzenia w codzienny grafik korzystnego dla zdrowia nawyku ruchu, który nawet w utrudnionych sytuacjach (np. niekorzystne warunki pogodowe, epidemia, brak dostępu do profesjonalnego sprzętu) „poszukuje” zastępczych wersji aktywności. Tak pozytywne przyzwyczajenia prowadzą do rozwijania kreatywności w zakresie planowania ćwiczeń, które pozwolą uzyskać oczekiwaną formę.
Uprawiając sport, ćwiczący korzystają zazwyczaj ze specjalistycznego sprzętu oraz profesjonalnych obiektów sportowych. Czasem jednak ambicje przerastają możliwości fizyczne lub psychiczne człowieka, a sprzęt „wytwarza” trudną do przełamania barierę strachu. Stosowanie właściwego sprzętu stawia przed ćwiczącym wysokie wymagania motoryczne. Aby im sprostać, organizm powinien być odpowiednio fizycznie przygotowany, a można to osiągnąć poprzez regularny trening. W przypadku dzieci i młodzieży szkolnej zastępczą wersją jednostki treningowej mogą być lekcje wychowania fizycznego, przynoszące efekty poprawy sprawności tylko w przypadku systematycznej aktywności.
[ . . . ]