Trzecia edycja konferencji „SOCJOLOGIA MEDYCYNY – PROMOCJA ZDROWIA – MEDIA” poświęcona będzie problematyce mediów w kontekście szeroko rozumianego zdrowia. Skąd inspiracja i pomysł, aby tym razem skoncentrować się na roli mediów w interesującej nas dziedzinie?
MSP: Powodów jest wiele. Żyjemy w świecie nieustannej wymiany informacji. Dzięki globalnym mediom jesteśmy częścią „patchworkowej” całości jaką jest świat złożony z różnych kultur. Warto zadać sobie pytanie, w jakim zakresie uczy nas to tolerancji, zrozumienia dla „inności”. Ponadto, czy dzięki temu łatwiej przezwyciężyć stereotypy i uprzedzenia. Dotyczy to także naszych wartości, postaw, przekonań i zachowań zdrowotnych. Jesteśmy częścią społeczeństwa informacyjnego, określanego jako globalne, masowe oraz otwar- te. Wolność utożsamiana jest m.in. z nieograniczoną komunikacją. Klamrą spinającą bardzo wiele różnorodnych dziedzin życia są: natychmiastowość, interaktywność i wizualizacja rzeczywistości. W sieci znajdujemy tysiące grup dyskusyjnych, mnóstwo blogów, niezliczone ilości stron. Jak dowodzą badania („Zdrowie online”, CBOS 2016 rok), połowa internautów w Polsce odwiedza strony dotyczące problematyki zdrowia oraz leczenia. 75% osób korzystających z internetu wyszukuje informacje i opinie o lekarzach i lekach, a 20% kupuje przez internet leki, suplementy diety i inny asortyment medyczny.