Zdrowie to stan pełnego dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko niewystępowanie choroby lub niepełnosprawności. – Preambuła Konstytucji WHO, 1946 (World Health Organization – Światowa Organizacja Zdrowia).
Współczesna szkoła powinna przekazywać nie tylko encyklopedyczną wiedzę, czy przygotowywać uczniów do egzaminów zewnętrznych, ale przede wszystkim powinna przygotować uczniów do dorosłego życia, którego podstawą jest dobre zdrowie.
Zagadnienia prozdrowotne obecne są dziś w podstawach programowych wielu przedmiotów szkolnych, przede wszystkim w biologii, wychowaniu fizycznym, edukacji dla bezpieczeństwa, edukacji wczesnoszkolnej, a także realizowane na godzinach wychowawczych. Widzimy jednak, że pomimo pojawiania się tematów związanych ze zdrowiem na różnych przedmiotach, to, niestety, jest tego zbyt mało, a zagadnienia omawiane są bardzo fragmentarycznie i niewystarczająco, często bez ukazania korelacji przyczynowo-skutkowej.