Jak to się dzieje, że przy jednakowych warunkach zewnętrznych, takim samym przygotowaniu i podobnej motywacji niektóre osoby osiągają w swojej pracy czy nauce więcej niż inne? Niewątpliwie wynika to z różnic indywidualnych. Jak w takim razie rozpoznać predyspozycje danej osoby do najwyższych osiągnięć w jakiejś dziedzinie? I czy brak ponadprzeciętnych zadatków sportowych w dzieciństwie oznacza, że taka osoba nie zostanie w przyszłości sportowcem? Aby odpowiedzieć na powyższe pytania, warto przyjrzeć się samej definicji talentu czy zdolności.
Zadatki – zdolności – talent
Psychologia aktywności sportowej przedstawia zadatki jako dziedziczne cechy, z którymi człowiek się rodzi. Są to m.in. pewne cechy układu nerwowego czy struktura kory mózgowej z funkcjonalnością jej poszczególnych obszarów. Następnie, na podstawie określonych zadatków, rozwijają się u człowieka odpowiednie zdolności.
[ . . . ]
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.
Scenariusz lekcji WF do gimnazjum. Podstawa programowa: III etap edukacyjny: 1.1. Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego. Uczeń wykonuje wybrany przez siebie zestaw prób do oceny wytrzymałości, siły i gibkości. 3.3. Sporty... Czytaj więcej
Zapewnienie bezpieczeństwa na zajęciach jest dla prowadzącego zadaniem nadrzędnym. Dlatego też bardzo ważne jest rozpoznanie indywidualnych predyspozycji i poziomu sprawności podopiecznych biorących udział w zajęciach.