Myślenie ma przyszłość i przeszłość

Jest takie powiedzenie „Każdy jest mądry: jedni – przedtem, inni – potem”. Oczywiście lepiej być mądrym przedtem. W ten sposób możemy wiele spraw lepiej przygotować, uniknąć wielu niekorzystnych sytuacji i wypadków oraz działać efektywniej.

Chcemy, aby dzieci umiały myśleć, najlepiej logicznie i samodzielnie, czasem także kreatywnie. Ale czy ich tego uczymy? Najczęściej przecież – tak na co dzień, myślenie ma charakter reaktywny, chaotyczny, płynie od zdarzenia do zdarzenia, asocjując informacje, przekonania, emocje w sposób przypadkowy. Jakże często już po fakcie myślimy sobie: „ach o tym to w ogóle nie pomyślałem, nie przyszło mi to do głowy” lub „gdybym sobie to wcześniej przypomniał, to sprawy miałyby inny obrót”. Profilaktyka zdrowia i bezpieczeństwa jest bardzo wdzięcznym tematem dla rozwijania strategii odpowiedniego myślenia w trybie PRZEDTEM. W niniejszym artykule przedstawiona zostanie technika tworzenia skojarzeń zwana Asocjogramem, aby zebrane informacje wykorzystać do budowania kreatywnych Czarnych Opowieści, które będą snute w Czarnych i Żółtych Kapeluszach – znanych już z poprzedniego artykułu. Ponadto zastosujemy narzędzie zwane Prowokacje Myślowe. Niezbędnym kontekstem dla tego typu pracy jest klimat bezpieczeństwa, integracja i współpraca grupowa. Można to zrobić na wiele sposobów – przykład opiszę dalej w scenariuszu lekcji.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 13  Strona 14  Strona 15
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Sięgnij po zdrowie ze smartfonem

Jeszcze do niedawna wydawało się, że dbanie o zdrowie jest dla nielicznych – tych najbardziej zaangażowanych, którzy mogą poświęcić czas na dodatkowe aktywności. Dziś jest to o wiele prostsze i przyjemniejsze. A wszystko za sprawą aplikacji mobilnych instalowanych na urządzeniach, do... Czytaj więcej