Ustawa o systemie oświaty oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży nakłada na organizatorów wypoczynku szereg obowiązków. Przepisy stanowią przede wszystkim, że organizator wypoczynku zapewnia jego bezpieczne i higieniczne warunki. Oznacza to między innymi, że wypoczynek musi zostać zorganizowany w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne. Wymagania te określone są w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Właściciel budynku, w którym chcemy zorganizować obóz, powinien dysponować stosownymi dokumentami.
KTO MOŻE ORGANIZOWAĆ OBOZY SPORTOWE?
Ustawa stanowi, że organizatorami wypoczynku dla dzieci i młodzieży mogą być:
- szkoły i placówki,
- przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych,
- osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jeżeli organizują wypoczynek w celu niezarobkowym albo zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej.
ZGŁOSZENIE OBOZU DO KURATORIUM
Organizator wypoczynku może zorganizować obóz sportowy po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia obozu. Dotyczy to każdej formy wypoczynku trwającej nieprzerwanie co najmniej 2 dni (z noclegiem lub bez noclegu), organizowanej zarówno w kraju, jak i poza granicami Polski.
Aby zgłosić organizację obozu, należy:
- wejść na stronę www.wypoczynek.men.gov.pl,
- zarejestrować się,
- za pomocą aplikacji internetowej dokonać zgłoszenia,
- wypełnić online formularz, a następnie wydrukować go i złożyć w wersji papierowej w Kuratorium Oświaty. Dokumenty można złożyć osobiście lub wysłać pocztą.
Jeśli obóz ma kilka turnusów, to każdy z tych turnusów musi zostać zgłoszony odrębnie.
[ . . . ]