Chyba nikt nie ma już wątpliwości co do tego, że nastolatki, które nigdy nie próbowały jakichkolwiek używek, stanowią w swojej grupie rówieśniczej zdecydowaną mniejszość. Według przeprowadzonych w styczniu 2017 roku badań, 90% polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy, a co trzeci marihuanę i substancje podobne 1 . Jak zatem rozmawiać z młodymi ludźmi o tych substancjach, aby przy okazji nie narazić się na wyśmianie lub lekceważenie z ich strony? Zwrócenie uwagi na nieprzyjemne konsekwencje zdrowotne z pewnością ma sens, ale czy jest skuteczne? Twórcy kampanii „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” postanowili pokazać nastolatkom jeszcze inną stronę imprezowego medalu i odwołać się do tego, co liczy się dla nich najbardziej – opinii rówieśników.
Poprzez przyjętą konwencję chcieliśmy pokazać młodzieży, że wyobrażenia związane z oddziaływaniem używek na organizm i wizerunek towarzyski, w zderzeniu z rzeczywistością bywają rozczarowujące, a ich zachowanie pod wpływem tych substancji często jest żenujące – mówi Marcin Bombrych, Dyrektor Generalny Głównego Inspektoratu Sanitarnego – W ramach kampanii powstało 10 spotów video, które wyświetlały się razem z wynikiem quizu <Jakim typem melanżowicza jesteś?> na stronie www.melanz.tv. Zarówno pytania, jak i wynik testu, mimo że pisane lekkim językiem, dawały badanemu wiedzę o działaniu poszczególnych używek i negatywnych skutkach ich używania – dodaje.
[ . . . ]