MMA na lekcji wychowania fizycznego. Zasady dydaktyczne w praktyce

Mieszane sztuki walki (ang. mixed martial arts, MMA), to dyscyplina sportowa, w której zawodnicy walczą przy wykorzystaniu dowolnych technik wywodzących się z różnych sportów, jak i sztuk walk bez broni, tj.: zapasów, boksu, judo, ju-jitsu, karate, kickboxingu, may thai czy też taekwondo.

Właściwie zaplanowany, przygotowany i przeprowadzony proces nauczania poszczególnych elementów technik walki jest bardzo ważnym elementem dążenia do zamierzonego celu. Odpowiednio dobrane zasady dydaktyczne mają niebagatelne znaczenie, które z pewnością wpłyną na wszechstronny rozwój i osiągnięcie wysokiego poziomu sportowego podopiecznych. W początkowym okresie przygotowawczym powinny przeważać treści mające na celu nauczenie młodzieży podstawowych – w tym sporcie – technik w płaszczyznach techniki stójkowej i parterowej. W naszym przekazie musimy zwrócić uwagę na metodyczne podejście dotyczące technik stójkowych charakterystycznych dla boksu, kickboxingu, may tai, karate, taekwondo, technik zapaśniczych oraz technik parterowych grapplerskich charakterystycznych dla ju-jitsu, submission (walki wywodzącej się z brazylijskiego ju-jitsu, lecz bez kimona). Nauczając młodzież walki w takiej formie pomijamy techniki z wykorzystaniem kimona, tj. duszenia z wykorzystaniem kołnierza czy też kontrolowanie ciała poprzez chwyty za nogawki.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumertę.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 8  Strona 9  Strona 10
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Gry i zabawy bieżne – kształtowanie wydolności fizycznej z wykorzystaniem piłek lekarskich

Do Podstawy Programowej z Wychowania Fizycznego etap III: 2.1. Trening Zdrowotny. Uczeń omawia zmiany zachodzące w organizmie w czasie wysiłku fizycznego;

Czytaj więcej