Okres jesienno-zimowy cechuje się niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak choćby niska temperatura czy szybko zapadający zmrok. Takie zjawiska często zniechęcają naszych podopiecznych do wychodzenia z domu i realizowania aktywności na świeżym powietrzu, takich jak bieganie, jazda na rowerze, hulajnodze czy spacer. Dodatkowo istniejące obostrzenia w kwestii wychodzenia dzieci i młodzieży z domu w określonych godzinach dnia stały się dużą przeszkodą w realizacji zdalnej lekcji wf. Dlatego warto przygotować program treningowy do dostosowany do zrealizowania w domu jako alternatywę dla zajęć na świeżym powietrzu. Co prawda nic tak naprawdę nie zastąpi pozytywnego oddziaływania na organizm aktywności na dworze, ale dla naszych podopiecznych może być to dobre rozwiązanie.
Program powinien być prosty, możliwy do wykonania przez każdego ucznia niemającego przeciwwskazań do aktywności fizycznej. Powinien uwzględniać tych uczniów, którzy nie przejawiają chęci do aktywności, czyli powinien być innowacyjny oraz – szczególnie na początek – mieścić się w przedziale czasowym mniejszym niż 30 minut. Warto jest wykorzystać swoje doświadczenie w danej dyscyplinie i podzielić się nim z uczniami. Tworząc program, musimy pamiętać o bezpieczeństwie, w związku z czym ćwiczenia nie powinny być zbyt skomplikowane. Powinny być dostosowane do danego etapu edukacyjnego oraz uwzględniać warunki domowe, czyli brak odpowiedniego sprzętu sportowego i ograniczoną powierzchnię. Należy również wziąć pod uwagę fakt, że uczeń będzie wykonywał te ćwiczenia sam, bez osób asekurujących, a często również bez rodziców czy opiekunów prawnych przebywających w tym czasie w pracy, a więc bez nadzoru i możliwości udzielenia pomocy.
Przystępując do budowy programu treningowego, powinniśmy zacząć go tworzyć na bazie podstawowych ćwiczeń (przysiady, pompki, brzuszki, lekkie podskoki, marsz) z dodatkiem nowych elementów w celu spełnienia elementu zaskoczenia, a tym samym zachęcenia uczniów do aktywności.
[ . . . ]