Dlaczego warto zwrócić uwagę na metodę układanki (JIGSAW METHOD)? Każda metoda, którą stosujesz na co dzień w swojej pracy może mieć tak swoich zwolenników, jak i przeciwników. W tym konkretnym przypadku, by podważyć jej użyteczność, musiałbyś zmierzyć się z potęgą autorytetu Johna Hattie, który w roku 2017 opublikował aktualizację listy czynników warunkujących osiąganie jak najlepszych wyników w nauce. Profesor Hattie wraz ze swoimi współpracownikami od lat bada, co tak właściwie decyduje o skuteczności działań nauczyciela. Okazuje się, że na przykład rozwiązywanie przez uczniów wszechobecnych testów charakteryzuje wielkość efektu na poziomie 0,12, odrabianie prac domowych – 0,29, nauka kreatywnego myślenia – 0,34. Jak interpretować te wartości? Charakteryzują one wielkość efektu na poziomie niskim i średnim. Jak w takim razie na ich tle wypada metoda układanki? Przypisana jej wielkość efektu wynosi 1,2(!) i – jak widać – jest bardzo wysoka. W całej stawce czynników (jest ich ponad 250) ustępuje jedynie sześciu z nich [1]. Zachęcam Cię zatem, abyś spróbował wdrożyć ją do swojego warsztatu pracy.
[ . . . ]