Ruch jest naturalny dla człowieka. W przedszkolach proponuje się dzieciom zabawy ruchowe, które oprócz sprawiania im frajdy mają na celu rozwijanie ich umiejętności społecznych, takich jak na przykład nawiązywanie relacji z rówieśnikami. Coraz częściej na wczesnych etapach pracy z dziećmi wprowadza się ćwiczenia, które mają na celu usprawnienie ich motoryki (są to prace manualne albo zabawy, podczas których dzieci angażują do pracy całe ciało), co procentuje na późniejszych etapach ich rozwoju. Rozwój ruchowy ma szczególne znaczenie w przypadku młodych zawodników, ponieważ jest wszechstronny i pozwala szybciej kształtować właściwe nawyki ruchowe, co przemawia za wprowadzaniem wczesnej specjalizacji sportowej. Co więcej, badania pokazują, że urozmaicanie treningów o inne formy aktywności ruchowej nie tylko sprzyja rozwojowi umiejętności motorycznych młodych sportowców, ale też zwiększa ich entuzjazm względem ruchu.
Z punktu widzenia teorii sportu trening ogólnorozwojowy, czyli taki, który ma na celu wszechstronny i równomierny rozwój mięśni całego ciała, jest podstawą do specjalizacji ruchowej, która koncentruje się na specyficznym typie poruszania się i umiejętności. Budowanie tej wszechstronności jest ważne na każdym etapie życia człowieka, ponieważ zapewnia sprawność oraz sprzyja zachowaniu zdrowia w myśl zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”.
Ruch jest dla sportowców nieodłącznym elementem ich dążenia do perfekcji i celów, które sobie wyznaczają. Jest ich pracą, w której wspierają ich trenerzy, rodzice, fizjoterapeuci i psychologowie. Jednak jak w każdej pracy potrzebna jest im również odskocznia, aby móc odpocząć i „naładować akumulatory” do dalszego działania.