artyuł premium WF nie musi być nudny | Promocja zdrowia | | Wychowanie Fizyczne z Edukacją Zdrowotną

WF nie musi być nudny

W wychowaniu fizycznym chodzi o to, by uczeń w przyszłości chciał i potrafił samodzielnie uczestniczyć w kulturze fizycznej, nie tylko biernie (kibicując sportowcom przed telewizorem czy na stadionie), lecz przede wszystkim aktywnie spędzając czas wolny – na zabawie, grze w piłkę czy uprawiając ulubione formy aktywności fizycznej. Aby ten cel osiągnąć, lekcja musi być przyjemnym doświadczeniem, bo tylko takie na długo zostają w pamięci i chce się je powtarzać.

Lekcja wychowania fizycznego powinna być radosnym spotkaniem nauczyciela z uczniami, spotkaniem przepełnionym emocjami, szczególnie pozytywnymi. O emocje na tej lekcji nietrudno – są zawsze. Wystarczy wejść do sali gimnastycznej czy na boisko, gdzie toczy się gra – tam nigdy nie jest cicho. Dramaturgia przebiegu zabawy czy gry, wyznaczana przez zaciętą konfrontację rywalizujących drużyn, objawia się spontanicznymi reakcjami i gestami, których nie sposób kontrolować. Należy jednak pamiętać, że emocje mogą być biegunowo różne. Bywają zarówno pozytywne (dodatnie), jak i negatywne (ujemne). Oczywiście idealnie byłoby, gdyby były tylko pozytywne, jednak w praktyce szkolnej bywa różnie.

Kierowanie emocjami

Nauczyciel jest głównym organizatorem lekcji i to on odpowiada za atmosferę zajęć, poziom oraz rodzaj emocji. Powinien świadomie nimi kierować. Może to robić, gdy dobrze zna swoich podopiecznych. Może tak organizować przebieg zajęć, że wywoła radość; może wzbudzić lęk, strach, sprowokować do zachowań agresywnych, ale nieświadomie może też sprawić, że dzieci będą się nudzić. Ważne, by mieć świadomość, że samopoczuciem, stanem emocjonalnym ucznia, który bierze udział w lekcji, można, a nawet trzeba kierować.

Kompetencje pedagogiczno-­psychologiczne każdy nauczyciel wykształca w toku pracy zawodowej, o ile ma teoretyczne podstawy, zdobyte podczas studiów czy w ramach różnych form doskonalenia zawodowego. Są osoby obdarzone swoistym darem empatii, które potrafią doskonale wczuwać się w sytuację emocjonalną dziecka, autentycznie okazując zrozumienie problemu i potrzeb. Innym postawienie się w roli dziecka przychodzi z dużą trudnością, a nadużywanie swojej dominującej pozycji przynosi satysfakcję. Dyscyplinowanie nie jest celem współczesnego wychowania fizycznego, autorytarne zarządzanie sprawdza się czasami w sporcie, lecz nie w lekcji.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Milion Polaków korzysta z klubów fitness

Kluby fitness wrosły w Polski krajobraz od lat 80. ubiegłego wieku. Mijamy je codziennie w drodze do pracy, widzimy dziesiątki ofert zajęć fitness w Internecie, w tym w mediach społecznościowych. Także wielu nauczycieli wychowania fizycznego, studentów wybierających taki kierunek, trenerów biegaczy... Czytaj więcej

Alkohol w sporcie

Niektórym osobom, szczególnie spoza sportu, może się wydawać, że problem alkoholu nie dotyczy sportowców. Przecież zarówno oni, jak i trenerzy powinni prowadzić zdrowy styl życia i stronić od wszelkich używek. Sportowcy to ludzie, którzy na życie zarabiają umiejętnościami swojego ciała, więc jak mogą... Czytaj więcej