We wspólnym działaniu jest siła. Rozmowa z Maciejem Sytkiem - dyrektorem Departamentu Zdrowia Urządu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu

Nasze zadanie polega na tym, by budować świadomość w obrębie wielu zagadnień – profilaktyki chorób cywilizacyjnych, zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej, uzależnień czy szeroko pojętej edukacji zdrowotnej. Celem podejmowanych przez Departament Zdrowia działań jest ciągłe uświadamianie osobom w różnym wieku, jak cennym zasobem jest zdrowie i jak ważna jest współpraca wszystkich podmiotów i osób zaangażowanych w proces nie tylko jego utrzymywania, ale i wzmacniania.

Czym jest dla Pana edukacja zdrowotna?

Zagadnienie jest dosyć złożone. Zdrowie to takie dobro, które w żaden sposób nie jest policzalne. Gdy jest się młodym człowiekiem, nie zwraca się uwagi na wiele aspektów. Postrzegamy wówczas chorobę jako stan dotykający przede wszystkim osoby starsze. Skorygowanie tego rodzaju myślenia wymaga bardzo dużo pracy – również ze strony Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego. Tym bardziej, że nawyki w tym obszarze kształtujemy od najmłodszych lat naszego życia. Edukacja zdrowotna to nie tylko domena szkoły i powinna być postrzegana możliwie szeroko. Dbanie o zdrowie bowiem – mimo że jest modne – nie ma wymiaru masowego i dotyczy w głównej mierze mieszkańców większych miast, a zatem często osób o lepszym statusie społecznym, czego dowodzą badania. Należy pamiętać, że profilaktyka zdrowotna jest zdecydowanie tańsza niż leczenie, a w połączeniu z edukacją zdrowotną daje szansę nie tylko na uniknięcie chorób, ale także poprawę jakości życia. Im będziemy mieli zdrowsze społeczeństwo, tym mniejsze będą nakłady na służbę zdrowia.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 16  Strona 17
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Stop reklamom niezdrowej żywności dla dzieci!

Według WHO 1 na 3 dzieci w Europie ma nadwagę lub cierpi na otyłość Europejskie organizacje konsumenckie domagają się, aby UE wprowadziła regulacje ograniczające liczbę emitowanych reklam niezdrowej żywności, np. słodyczy. Nowe prawo ma dotyczyć szczególnie tych treści, które prezentowane... Czytaj więcej