Rozmowa ze Zbigniewem Cendrowskim

Znanym i zasłużonym promotorem zdrowego stylu życia, twórcą dekalogu zdrowego życia.

Jaką, Pana zdaniem, rolę w promowania zdrowia odgrywają nauczyciele wychowania fizycznego?

O ile w ocenianiu wpływu różnych czynników na zdrowie jest sporo różnic i wątpliwości, to istnieje powszechna zgoda co do tego, że systematyczna aktywność fizyczna jest podstawowym, jeżeli nie głównym składnikiem każdego modelu zdrowego stylu życia. W żadnej ze sfer działania prozdrowotnego nie dysponujemy (państwo, społeczeństwo…) takim ogromnym potencjałem kadrowym, jakim jest szkolne wychowanie fizyczne. Wielka armia nauczycieli wychowania fizycznego to jednak w znacznej mierze niespełniony i niewykorzystany dla edukacji zdrowotnej potencjał możliwości edukacyjnych i wychowawczych. Można, puszczając wodze marzeniom wychowawczym, planować tak, aby nauczyciele WF-u wpisali w swoją misję zawodową „promowanie zdrowia środkami kultury fizycznej” . To głównie oni, rozwijając u swych wychowanków umiejętności, nawyki i motywacje do uczestnictwa w kulturze fizycznej, są głównymi edukatorami zdrowotnymi, choć podlegają w swej pracy różnym ograniczeniom i barierom, które nie pozwalają na pełne wykorzystanie ich potencjalnych możliwości.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 32
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Polacy coraz bardziej aktywni, jednak mało profesjonalni

Polacy coraz więcej czasu spędzają aktywnie. Najczęściej decydują się na:

Czytaj więcej

Nie lubimy wody, bo nie ma smaku

Aż 87 proc. matek deklaruje, że rozumie pozytywny wpływ wody na organizm ich dzieci. Jednak tylko połowa ankietowanych dzieci wypiła wodę niegazowaną w ciągu ostatnich 24 godzin. W tym samym czasie 78 proc. wypiło coś słodkiego. Niestety, nadal panuje wśród rodziców przekonanie, że dzieci... Czytaj więcej