Nauka poprzez zabawę – jak zawierać treści programowe w grach i zabawach ruchowych?

W zabawach, w których główną rolę odgrywa sprawność ruchowa (np. czas reakcji i szybkość lokomocyjna) uczniowie bardziej sprawni zyskują przewagę nad uczniami mniej uzdolnionymi ruchowo. Co się stanie, jeśli poza szybkością przewodzenia impulsów nerwowych, o końcowym wyniku rywalizacji będzie decydowała poprawna odpowiedź? Jako nauczyciel wychowania fizycznego w klasach 4 – 6, podczas takich zajęć zaobserwowałem dużo większą aktywność wśród uczniów o mniejszej sprawności ruchowej. Wystarczy przypomnieć sobie wyraz twarzy ucznia, który prawdopodobnie pierwszy raz w życiu był najlepszy w grze na lekcji wychowania fizycznego.

Dzieci w wieku 6 – 10 lat uwielbiają zabawy i gry, posiadają naturalne chęci współzawodnictwa. Wystarczy przyjrzeć się uczniom młodszych klas w trakcie zajęć ruchowych – wygrana jest najważniejsza, a każda gra i zabawa przebiega w bardzo intensywny sposób. Poniżej przedstawię kilka pomysłów na zabawy, w których, poza aktywnością ruchową, dzieci będą musiały odwoływać się do opanowanych bądź dopiero poznawanych treści z zakresu innych przedmiotów. Idealna sytuacja podczas takich zajęć jest wtedy, gdy do zwycięstwa lub sprawnego działania uczestników niezbędna jest wiedza w danym temacie. W takiej sytuacji aktywność ruchowa (przyjemność) wraz z nauczanymi treściami (nauka) wywołują stany emocjonalne, które sprzyjają lepszemu zapamiętywaniu wiadomości. Dzięki takiej formie, uczniowie mniej sprawni ruchowo mogą stanowić bardzo ważne ogniwo w drużynie, a od ich wiedzy mogą zależeć osiągane przez zespół wyniki.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU
 Strona 11  Strona 12  Strona 13
ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Technologia na lekcji wychowania fizycznego

Żyjemy w czasach, gdy prawie każdy człowiek korzysta ze smartfona. Pierwotna funkcja telefonu, jaką było dzwonienie, dawno temu poszła w niepamięć. Kiedy przeanalizujemy swój sposób jego użytkowania dojdziemy do wniosku, że telefon potrzebny jest nam zarówno do szybkiej komunikacji,... Czytaj więcej

Zabawy dla najmłodszych

Mali uczniowie nie żyją samą nauką, chcą się bawić! Sprawa wydaje się oczywista, ale zbyt często o tym zapominamy. Aktywność fizyczna jest dzieciom równie potrzebna do rozwoju, jak powietrze do oddychania. Godziny spędzone w szkolnych ławkach sprawiają, że dzieci stają się tykającymi bombami,... Czytaj więcej