artyuł premium Potrzeby dietetyczne sportowców i osób aktywnych fizycznie | Promocja zdrowia | | Wychowanie Fizyczne z Edukacją Zdrowotną

Potrzeby dietetyczne sportowców i osób aktywnych fizycznie

W sporcie zarówno wyczynowym, jak i amatorskim szczególną funkcję pełni właściwy sposób żywienia. Niestety, sportowcy często nie zdają sobie sprawy z istotnego wpływu codziennych, zwyczajowych nawyków żywieniowych.

Podejmowanie znaczącego wysiłku fizycznego wymaga nie tylko przygotowania odpowiedniego programu treningowego, ale także ustalenia zindywidualizowanej strategii dietetycznej w całym okresie – nie tylko startowym, ale także przygotowawczym. Właściwy sposób żywienia, wraz z odpowiednią procedurą treningową i regeneracją powysiłkową, są zatem jednym z głównych elementów wpływających na wydolność fizyczną, odpowiednie samopoczucie oraz stan zdrowia osób uprawiających sport. W przeciwieństwie do obserwowanej w społeczeństwach państw wysokorozwiniętych nadmiernej konsumpcji żywności i niskiej aktywności fizycznej, sprzyjającej pojawianiu się nadwagi, otyłości lub chorób sercowo-naczyniowych, u sportowców istnieje konieczność pokrycia m.in. zwiększonego zapotrzebowania na energię, składniki pokarmowe i wodę. Zawodnicy i trenerzy powinni zwrócić szczególną uwagę na fakt, że znaczenie racjonalnego odżywiania rośnie wraz ze zwiększeniem obciążeń treningowych, a co za tym idzie – wzrostem wydatków energetycznych i innych potrzeb organizmu wynikających z intensywnej pracy mięśniowej.

Potrzeby są różne i zależą od poziomu aktywności fizycznej. Jedne z najnowszych rekomendacji International Society of Sports Nutrition1 wskazują, że u osób uprawiających rekreacyjną aktywność fizyczną (3 razy w tygodniu po 30-40 minut na dobę) zapotrzebowanie energetyczne wynosi średnio: 25-35 kcal/kgmc/dobę, z kolei w przypadku umiarkowanego i intensywnego wysiłku fizycznego (5-6 razy w tygodniu po 2-3 godziny na dobę) potrzeby energetyczne wzrastają ponad dwukrotnie, czasem nawet do blisko 80 kcal/kgmc/dobę. W takich przypadkach konieczne wydaje się już korzystanie z łatwo przyswajalnych i skoncentrowanych źródeł niezbędnych makroskładników.

W praktyce często trudne może być efektywne pokrycie zwiększonego zapotrzebowania organizmu na energię i składniki pokarmowe wyłącznie za pomocą standardowej i konwencjonalnej diety, co może wymagać stosowania przez sportowców i osoby aktywne fizycznie odpowiednich suplementów i odżywek. Powinno to dotyczyć jednak najczęściej tylko tych okresów zwiększonego obciążenia wysiłkowego, w których niemożliwe jest zrównoważenie wysokich potrzeb organizmu jedynie za pomocą konwencjonalnej żywności. Celowość wzbogacania diety sportowców suplementami i odżywkami wynika ponadto z potencjalnych korzyści w odniesieniu do wspomagania odporności organizmu, zmniejszenia ryzyka wystąpienia kontuzji i innych powikłań zdrowotnych. Należy jednak przestrzegać sportowców i trenerów przed przecenianiem roli suplementów w codziennym żywieniu – powinny być one zawsze jedynie świadomym uzupełnieniem prawidłowo zbilansowanej diety.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Czynniki ryzyka występowania chorób serca

Porady pochodzą z książki Vesanto Melina, Brenda Davis, Zostać wegetarianinem. Pełen zestaw porad dla osób pragnących przejść na zdrową, wegetariańską dietę. Gdańsk 2013.
Choroby układu krążenia rzadko są wynikiem jednej ułomności czy pecha. Najczęściej wiele czynników łącznie sprawia, że ktoś... Czytaj więcej

Alergie w okresie wiosenno-letnim

Alergia określana jest jako reakcja organizmu na oddziaływanie różnych obcych substancji, zwanych alergenami.

Alergia jest odmienną reakcją immunologiczną, w wyniku której dochodzi do wytworzenia przeciwciał klasy IgE. Całość zjawiska jest defektem genetycznym. Jednakże wpływ środowiska... Czytaj więcej